Officiell: Lamborghini Huracán STO

Lamborghinis absolut mest lönsamma sportbil i dess drygt 50-åriga historia är Huracán. Bilen som ruvar på en 5,2-liters V10 har tagit succén från Gallardo och byggt vidare. Idag kan du få bilen både som fyrhjulsdriven eller bakhjulsdriven, med eller utan tak och tidigare under bilens liv har den även gått att få som en vässad ”Performante”, självklart med eller utan tak.

Nyligen introducerade man en facelift kallad EVO – yepp, även den går att få bak- eller fyrhjulsdriven och med eller utan tak. Nu har världen fått värsting-versionen av Huracán EVO.

Lamborghini Huracán Super Trofeo Omologato … Vi kan väl komma överens om att kalla den Huracán STO som Lamborghini själva rekommenderar. Huracán STO bygger i grunden på racingbilen Huracán Super Trofeo vilket betyder att den är exklusivt bakhjulsdriven. Motorn är den du tidigare hittade i Performante. Det betyder 640 hästkrafter, 565 newtonmeter och en av bilvärldens vassaste motorljud och respons.

Men det som är signifikant för EVO är den brutala exteriören. Jag nämnde att den bygger på en racingbil. Det syns! Vi snackar luftintag på taket, hajfena över motorluckan för bättre stabilitet och en vinge som skriker håll k*ften till allt som tidigare vågat kalla sig vinge. Noterbart är att man struntat i Lambo’s aktiva aerodynamik och istället nu har en elak ställbar vinge som ser ut att ungefär ha samma yta som en vinge från en Boeing 747 Jumbojet och med end-plates som påminner om bladet från en yxa mer än något annat. Dessutom har bilen louvres på framskärmarna för att lätta på trycket som skapas i hjulhusen. Motorhuven har helt ritats om och kallas ”cofango”, en sammanslagning av de italienska orden för motorhuv och kofångare. Motorhuven i sig huserar nu två gigantiska luftintag och upphängningen är fram istället för traditionellt bak. Miura sägs vara inspirationen till detta.

Detta är en racingbil för gatan. Glöm att ta din STO till mataffären för handla middag. Det finns inget bagage att tala om nämligen. Bara en liten plats där din racinghjälm ska bo.

Bilen rullar på Bridgestone-gummi. En rejäl ögonbrynshöjare då Lamborghini stöttat Pirelli under företagets hela historia. Dessutom är bromsarna varken stål eller keramiska som man brukar se i detta segmentet, nej Lamborghini har valt helt kolfiber denna gången. Anledningen är att de tål värme mycket bättre. Rapporter från de få journalister som kört bilen är att de funkar mycket bättre och tröttnar inte alls på samma sätt som tidigare.

På Nardo’s snirkliga bana där bilen utvecklades ska den vara hela två sekunder snabbare än Performante. Det vittnar om en ruskigt snabb bil, men än finns inga varvtider på någon bana. Frågan är om den har vad som krävs för att slå rekordet runt Nürburgring Nordschleife, som Lamborghini just blev av med till Mercedes? Time will tell. Men bilen ska vara mer åt det lekfulla hållet än 100% fokuserad på tusendelar. Just av den anledningen valde man bakhjulsdrift före fyrhjulsdrift. Så det rekordet kanske aldrig kommer.

I Sverige börjar bilen på 3,6 miljoner kronor vilket är en häftig prisökning mot de snällare Huracánerna. STO kommer limiteras i hur länge bilen byggs, inte till ett visst antal bilar. Lamborghini Malmö’s försäljningschef Johan Mårtensson berättade för mig att de redan sålt 15 stycken. Och det bör tilläggas att det var för ett par veckor sen. Så att det finns en del svenskar som är villiga att öppna sina plånböcker rejält är det ingen tvekan om.

Njut av bilderna nedan.