Officiell: Lamborghini Huracán Performante

Den långa väntan är över. Lamborghini har nu äntligen lättat på täcket på nya värsting-Huracánen. Tilläggsnamnet Performante har fått många att undra om det är en cabriolet. Detta eftersom Lamborghini valde att döpa den taklösa versionen av Gallardo LP570-4 Superleggera till just Performante. Men tittar man i ett italienskt lexikon ser man att det faktiskt betyder prestanda. Och vilket passande namn!

Prestanda är i bilens DNA. Redan innan premiären släppte man en video där Marco Mapelli körde byxorna av samtliga seriösa produktionsbilar på klassiska Nürburgring. En del spekulationer huruvida Lamborghini faktiskt gjorde det eller om det hela är fejkat uppstod. Vad jag själv tycker håller jag dock för mig själv. Vad tror ni?

Huvudnyheten i Performante är ALA. Detta står för Aerodinamica Lamborghini Attiva. Aktiv aerodynamik helt enkelt. I splittern finns en lucka som kan öppnas och stängas för att minska eller öka downforce. Vidare finns ett gäng flaps under bilen som oberoende av varandra kan öppnas och stängas för bättre väghållning. Svårt att missa är bilens stora spoiler som även den har ett litet magi-nummer förberett för oss. Det är nämligen så att fästena som håller upp den ihåliga spoilern har varsin luftsluss inbyggt som via två luftintag bakom motorluckan kan ta in luft och släppa ut den för att YTTERLIGARE öka marktrycket. Dessa kan dessutom agera oberoende av varandra för att optimera, stabilisera och effektivisera bilens väghållning och kurvtagning. 

The Performante väger 1,382 kg torr vilket med sina 640 hästkrafter motsvarar 2.16 kg per hästkraft. 0-100 km/h är historia på blixtsnabba 2.9 sekunder och dubblahastigheten passeras 8.9 sekunder efter det att du startade. Toppfarten ska vara 325 km/h. Vad som producerar allt detta är en optimerad version av 5,2-liters V10:an ur Huracán. 

Femte generationens Haldex fyrhjulsdrift finns där för att hålla koll så att alla hästar inte går upp i rök och de jobbar tillsammans med maffiga Pirelli P Zero Korsa som är speciellt utvecklade just för bilen. Det går även att beställa ännu vassare Pirelli Trofeo R om du verkligen vill sätta snabba varvtider.

Som grädde på moset har Lamborghini för första gången i en produktionsbil använt sig av sitt patenterade Forged Composite. Det ska vara lika starkt, men lättare och framförallt smidigare att jobba med. Detta hittar man dels på insidan av bilen, men även spoilern, splittern och diffusern är av detta marmorliknande material.

195.040 euro plus skatter och avgifter är bilens pris. Inte så himla illa för en bil som kan mäta sig med bilar som kostar många gånger mer …

Annonser