Officiell: Koenigsegg Agera RS ”Gryphon”

koenigseggagerarsgeneva2017-1

Ännu ett ägg har kläckts ur den fabriken på gamla F10 i Ängelholm. Denna gången är det ännu en One-off Agera RS med slutdestination i USA. Bilen bär det unika namnet ”Gryphon” vilket är en liten homage till Koenigseggs hemmakommun Skånes stadsvapen som ju består av en grip. Namnet finns broderat på passagerarsidan framför föraren och i nackstödet kan man hitta en grip broderad i samma tråd. 

Bilen är ytterst lik den nu krashade One:1 med chassinummer #107. Men tittar man noga går dem att särskilja på några punkter. Först och främst bär Gryphon 24-karats bladguld i kontrast till det nakna kolfibret medan #107 ”bara” är färgad guldig. Dessutom skiljer sig bilens spoiler från den på One:1 det lättaste sättet att se skillnad är på ändbitarna längst ut på den toppmonterade spoilern.

Under huven delar bilarna däremot motor. Det betyder 5,0-liters dubbelturbo V8:a som utvecklar runt 1360 hk eller 1 megawatt. Dock finns det exemplar som producerar betydligt mer än Koenigseggs angivna siffra.

Gryphon är beställd av en fastighetsmogul från Iran som är bosatt söder om Los Angeles och som redan har en stor samling extrema bilar som bland annat innehåller en McLaren P1, en Porsche 918 Spyder och två Bugatti Veyron …

Koenigsegg Agera RS är en av världens absolut snabbaste bilar. Inga officiella tester har gjorts men enligt Koenigsegg ska 400 km/h vara ”a piece of cake” och 0-100 km/h skall vara avklarat på under tre sekunder. Endast 25 exemplar av Agera RS kommer att byggas och det är även den sista versionen av Agera innan den snart byts ut mot någonting helt nytt.

Som en del av Koenigseggs mäktiga uppvisning av bilar på bilsalongen i Genève som jag kommer att besöka den 10:e Mars så kommer Koenigsegg Agera RS Gryphon lanseras.

Vad bilen kostar är okänt. Men grundpriset ligger runt 20 miljoner. Innan allt bladguld och den uppgraderade motorn (som bara den kostar ett par miljoner extra …)

Advertisements