Officiell: Pagani Huayra Roadster

 

roadster-desert-02

Redan när Pagani lättade på skynket till Pagani Huayra under bilsalongen i Genève 2011 visste vi en sak säkert. Tids nog kommer taket att kapas. Tricket är gammalt och görs av i princip alla tillverkare sedan länge. Och nu äntligen efter en lång tid av spionbilder och teasers är bilen officiell.

Redan tidigt viskades det om att Huayra Roadster skulle bli lättare än sin takbestyckade syster. Detta tack vare att man tagit lärdom från utvecklingen av bland annat monstret Huayra BC. Och mycket riktigt. Huayra Roadster väger in på endast 1218 kg. Lika mycket som BC och drygt 80 kg mindre än coupéen. En bedrift som är värd en och annan applåd, speciellt med tanke på att i vanliga fall väger cabbarna mindre än coupéerna eftersom man det ofta krävs mer material för att kompensera takets styvhet. Men denna gången har man alltså inte bara lyckats kringgå detta, man har till och med sänkt vikten dramatiskt. Det är helt unikt och har faktiskt aldrig skett förut att en cabriolet är lättare än coupé-versionen. Hur har man gjort då?

Paganis egna ”carbo-titanium” har utvecklats ytterligare och är nu så pass extremt att det till och med sägs slå F1-teknik i komplexitet. Vad exakt det innebär är oklart. Men resultatet tillsammans med ”Carbo-Triax HP52” är att bilen är 52% styvare än coupén. Andra delar som dämpning, färglar och avgassystem är nytt och bidrar till den sparade vikten. Man har även samarbetat med Pirelli och tagit fram nya feta däck speciellt till Huayra Roadster.

Taket som kapats av är utbytt mot två kolfiberbitar med glass mellan dem. Du får även med en sufflett för dom där oväntade sommarskurarna.

Motormässigt är det samma AMG-spis på 6-liter som sitter bakom ryggen. Internt kallad M158. Pagani har pillat och fixat för att nu kunna plocka ut ytterligare effekt. Totalt 764 hästkrafter och över 1000 Nm vridmoment. Detta lär slipa tiondelar och addera kilometer per timme som resultat. Om du någonsin tyckt att en ”vanlig” Pagani Huayra känns något slö är detta den perfekta bilen för dig. Tyvärr finns det en hake. Samtliga av serien om 100 bilar är redan sålda. Inte ens grundpriset på drygt 21 miljoner har skrämt bort kunderna från att lägga beslag alla – redan innan den visats för oss dödliga …

En av Paganis paradgrenar är interiören. Detta är inget undantag. Här får du leta länge innan du hittar annat än kolfiber, läder och aluminium kan jag lova.

Pagani Huayra Roadster har världspremiär på bilsalongen i Genève i Mars. Jag kommer finnas på plats den 10:e för att ta tempen på mässan. Tills dess får ni nöja er med Paganis egna pressbilder.

Annonser