Officiell: Koenigsegg Agera RS ”Naraya”

Naraya_20160826_LisaJohansson-5

I november skrev jag ett projektarbete om Koenigsegg. Jag intervjuade folk som jobbar på Koenigsegg, några av märkets mest hängivna fans och inte minst en kund. Kunden, som heter Pasin Lathouras, är den yngsta Koenigsegg ägaren i världen. Han är bosatt i London men kommer egentligen från Thailand. Jag kontaktade honom eftersom hans bil stack ut extra mycket. Sedan dess har jag följt bygget av hans bil på nära håll.

Chassinummer #127, som är hans bil är den mest unika och påkostade av alla Koenigsegg Agera RS (om man inte räknar de tre ur Final-serien.) Både exteriört och interiört hittar man såväl blått kolfiber som bladguld. Pasin har faktiskt gått så långt att han har valt att ha blått kolfiber på bilens kolfibermonocoque. Detta är något ingen annan Koenigsegg har haft innan. Bladguldet är applicerat av en italienare och tog hela två veckor att få till (Och då jobbade han sex dagar i veckan i 12-timmarspass).

Namnet Naraya spekuleras det vilt vad detta syftar på. Sanningen är att det är namnet på familjens företag som säljer väskor och liknande. Låt er inte heller luras av att svenska motortidningar pratar om att bilen är specialbyggd för att köras i Blancpain GT. Detta är nämligen helt fel. Kopplingen till Blancpain GT finns, men inte till bilen utan till Pasin som tävlar i klassen i sin Ferrari 488 GT3-bil.

Naraya är motormässigt en ”helt vanligt” Agera RS. Den saknar uppgraderingen som finns vilket ger 1360 hk. Pasin får helt enkelt nöja sig med 1160 hästkrafter. Men det bör väl räcka ganska långt?

Pasin vill själv inte berätta hur mycket pengar som är nerlagt på bilen utöver bilens grundpris på 1,65 miljoner dollar men gissningsvis är bilens slutpris nära det dubbla tack vare alla de extrema detaljerna som Pasin valt till.

Koenigseggs 127:e bil kommer att premiärvisas på bilsalongen Salon Privé som går av stapeln 1-3 September i England.

Advertisements