Siktad: Lamborghini Huracán ‘Superleggera’

582044

Efter en minst sagt hård sågning från både Top Gears Chris Harris och Evo Magazines Steve Sutcliffe, har åsikterna varit långt mer positiva. Den ”fruktansvärda” understyrningen som både Harris och Sutcliffe nämner som Huracáns stora akilleshäl menar många andra är nonsens, ja till och med strunt prat. Så är Lamborghini nu siktats med två kamouflerade vässade versioner av baby-Lambon är det med stor nyfikenhet världen tittar på. Men vad kan vi egentligen vänta oss?

Lamborghinis många försök att vässa sina bilar med lättade och trimmade versioner har givit oss allt från skönsjungande monster till stenhårda vildtjurar. I baby-Lambos kallas dessa Superleggera. Ordet betyder superlätt på italienska och innebär förutom den uppenbara bantningen även att bilarnas motorer skruvas upp ännu ett snäpp.

De två helt maskerade bilarna som nyligen sågs på tyska Nürburgring avslöjar inte mycket. I en video som du hittar här bjuds vi bland annat på ett första smakprov på hur bilen kommer att låta. V10:an sjunger vackrare än någonsin. Och argare.

De exteriöra förändringarna som går att urskilja det tunga kamouflaget till trots är bland annat en ny aggressivare splitter som påminner mycket om den man idag kan se på storebror Aventador LP750-4 Superveloce. Baktill på bilen reser sig en stor spoiler, där för att pressa ner monstret mot asfalten. Aktern är omritad med en fullständigt vansinnigt aggressiv diffuser. Den ser nästan ut att hänga fritt i luften! Dessutom är avgasrören flyttade högre upp och i mitten av bilens akter. Antalet har även halverats till två.

Med äldre lättade versioner av baby-Lambon som facit är det en kvalificerad gissning att allt nytt är gjort i kolfiber. Även bilens backspeglar bör vara gjorda av det periodiska systemets sjätte element.

Effektmässigt brukar Lamborghini inte ta i för fulla muggar med dessa versioner. Gissningsvis hamnar toppeffekten någonstans vid 650 hästkrafter. Dock bör prestandasiffrorna vässas en del tack vare viktminskningen.

När bilen presenteras är oklart liksom bilens upplaga. Premiären bör ske på nästa års bilsalong i Genève. Vad gäller upplagen gissar jag på mellan 150 och 250 exemplar.

Bilder: CarBuzz

Annonser