Provkörd: Lamborghini Gallardo LP560-4

DSC_0042 copy

När Lamborghini togs över av VAG 1998 var det många, inklusive jag själv, som blev nervösa. Hur ska världens vildaste biltillverkare kunna leverera med världens kanske minst vilda och mest seriösa biltillverkare i ryggen. Den första bilen som byggdes under tyskt styre var Murciélago. Under bilens tioåriga liv växte bilen från en ganska svulstig och gammaldags bil till Lamborghinis kanske hårigaste bil någonsin – LP670-4 Superveloce. När Lamborghini sedan introducerade ”fattigmanna-Lambon” tänkte många att Lamborghini är nu över.

Själv har jag alltid haft Lamborghini som min absoluta drömbil. Inte nödvändigtvis för att de alltid levererar bäst bilar, utan för att det var där allt startade för min del. Det var en svart Diablo som tände gnistan som startade den explosionsartade kärleken för bilar som än idag brinner inom mig. Men trots tonvis av tidningar, resor runt jorden för att få se dessa mästerverk och tusentals timmar på Google har jag aldrig riktigt kommit inpå skinnet på dem. Faktum är att det dröjde tills jag var 24 år innan jag ens hade åkt i en.

Men så nu, ÄNTLIGEN är jag inte en Lamborghini-oskuld längre. Jag kan knappt förstå att det är sant. Jag har kört en Lamborghini! Bilen jag rattade var en orange Gallardo LP560-4. Inte kanske den mest våldsamma och vulgära av Lambos, men en väldigt bra början!

Innan vi hoppar in på hur det var vill jag tacka ABS Wheels som gjorde det möjligt för mig. De säljer däck och fälgar till allt från Volvo till Lamborghini. På deras hemsida som du kan du snabbt och smidigt hitta rätt däck eller fälg till just nu bil.

Lamborghini Gallardo är en ikon inom superbilssegmentet. Det är bilen som tog Lamborghini från en minimal tillverkare till en seriös utmanar till Ferrari. Under modellens aktiva år byggde man hela 14022 exemplar. När den sista bilen rullade ut ur fabriken i St’Agata var succén faktiskt så stor att mer än hälften av alla Lamborghinis någonsin som sålts var Gallardos. Bilen var en hit utan dess like. Jag tror faktiskt inte ens Stephan Winkelmann och de andra på Lamborghini kunde ana det.

”Ja ja, kom till sak!” Lamborghini Gallardo LP560-4 känns både välbyggd och lättkörd. Bromspedalen kändes hård vilket till en början gav mig intrycket att den var svår att dosera, men bara efter ett par minuter vande jag mig. Det absolut bästa med bilen är inte att den går fort, för det gör den verkligen! Nej, det bästa är den maskulint vrålande sången som den 5,2-liter stora V10:an bjuder på. Det kändes som en konsert utspelade sig bakom ryggen på mig. Styrningen i bilen känns allert och precis. Något hård för att ge bilen en lätt och smidig känsla. Gallardon jag körde var utrustad med E-Gear vilket är Lamborghinis namn på en 6-växlad sekventiell växellåda. Paddlar bakom ratten med andra ord. Det är här man känner att bilen inte är helt ny. Växlingarna är många gånger ryckiga och stör den annars väldigt behagliga bilen något. Det är en bil jag aldrig skulle använda dagligen av just den anledningen. Men myntet har två sidor och den andra sidan är att de få gångerna jag hade tagit ut bilen hade jag fått en upplevelse som en modern dubbelkopplingslåda aldrig gett mig. Motorn vrål och kraft tillsammans med den hårda växellådan ger bilen sin egna karaktär.

Invändigt är allt snyggt och välgjort. Knapparna som många gånger kommer från Audi är kanske inte de allra mest exotiska men är det priset man måste betala för att de ska funka så är jag ombord! Stolarna känns hårda men absolut inte för hårda. Sportiga snarare. I en del andra superbilar har jag stört mig på komforten. I Gallardo var det inget jag tänkte på alls. Sikten är ofta ett problem i en liten och låg superbil. Men för det mesta är det inget problem i Gallardo. Visst, det händer att man stöter på dåligt sikt, framförallt vid backning, men oftast är det helt ok. Man ser bra åt alla håll upplever jag. Eftersom jag körde bilen på allmän väg kan jag inte säga att jag vet hur bilen beter sig på gränsen, men av det lilla jag upplevde kändes som betryggande. Det är tror jag en nyckel till att modellen sålde så bra som den gjorde.

Tack till ABS Wheels och Andie Lahdo

 

