Officiell: Bentley Bentayga – Den nya Trendsättaren

Bentley bryter ny mark i och med lanseringen av nya Bentayga. Bilen som lanseras som världens fetaste och snabbaste SUV någonsin. På Bentley Stockholm har man fått ett varmt mottagande och framtidsutsikterna är ljusa. – Vi har ett enormt intresse för Bentley Bentayga och försäljningen går väldigt bra. Vi hoppas och jobbar hårt för stor tilldelning till Sverige, säger Olivia Eriksson, Försäljning /Varumärkesspecialist på Bentley Stockholm

En Ultra-lyxig SUV. Låter det främmande? Segmentet är aldrig tidigare utforskat på riktigt. Som första tillverkare experimenterar Bentley nu med ett nytt segment. Topp eller flopp? Jag tror starkt på det. Redan nu har vi märken som Range Rover, Porsche och Mercedes-Benz som alla bygger SUV:ar för runt miljonen. Dessa säljer som glass en varm sommardag. Jag ser därför inte några problem med att vrida upp reglaget till 11 med en ultra-exklusiv SUV. Lite mer av allt det goda helt enkelt.

”Världens snabbaste, mest exklusiva och lyxigaste SUV”. Det är vad Bentley lovar att leverera. Efter en nyligen släppt teaserfilm från Papenburg i Tyskland, där bilen kördes i 301 km/h verkar Bentley redan innan bilen har visats för publik, levererat på det första löftet. Närmaste konkurrenter blir Porsche Cayenne Turbo S och Range Rover 5.0L V8 Supercharged SV Autobiography. Bägge är etablerade inom lyx-segmentet. Porschen är lite mer sportig än Range Rovern dock. Bentleys plan är att ta båda dessa bilar och sätta ihop till en. Samtidigt höja nivån ytterligare några snäpp.

Bentley har förvisso inte någon direkt någon erfarenhet av att bygga SUV:ar. Däremot omges det brittiska märket i sin moderskoncern, av flera tillverkare som är kända för att bygga några av världens bästa SUV:ar. VW Tuareg, Audi Q7 och ironiskt nog Porsche Cayenne. Teknik i nya Bentayga kommer delvis hämtas ur nya Audi Q7. Men det mesta kommer vara unikt för bilen.

Utseendet känns igen lätt. Detta är en Bentley och inget annat. När konceptbilen EXP 9 F släpptes på bilsalongen i Genève haglade kritiken. Bilen sågades av journalister runt om i världen och ord som grotesk och ful duggade tätt. Bentley tog åt sig av kritiken och har nu när bilen släppts i produktionsutförande har bilens exteriör förskönats dramatiskt.

Invändigt är det läder, ädelträ och aluminium överallt. I en Bentley fuskas och sparas det inte med något. Konkurrensen i mellan lyxbilstillverkarna är bland den hårdaste som finns då kunderna förväntar sig det bästa som finns. Ett stort panoramatak släpper in solljus i den stora kupén. Bentayga är fullsmetad med teknisk lyx.                En 8-tumsskärm som sköter bilens infotainment hittar man i mittkonsolen. Bak finns borttagbara Android skärmar på 10,2-tum. WiFi och 4G finns självklart inbyggt i bilen. Råkar du vara en musikconnoisseur har Bentley tre olika musiksystem att välja på. Bland annat ett 1950 Watt system med 18 högtalare från Naim. Du kan välja om du vill ha två lite större eller tre ”mer normala” stolar bak. Stolarna kan justeras på smått galna 22 olika ställen. Självklart finns både värme och ventilation i stolarna. Känner du dig lite stel kan du välja mellan sex olika massageprogram.

För den lite petigare kunden har Bentley sitt ”Mulliner Bespoke Program” som ger kunderna möjlighet att specialbeställa i stort sett vad som helst. Det är nästan som att inreda ett hus. Du kan välja mellan 15 olika golvmattor, ytterligare 90 färger förutom de som erbjuds normalt. Dessutom kan du få 15 olika inredningar, träslag, lädertyper etc. En hel drös olika fälgar som mäter 20-22-tum. Du kan dessutom få bagageutrymmet ombyggt till att förvara dina jaktvapen om du känner för det. Eller varför inte kylskåp till champagnen? Alla dessa möjligheter att beställa en unik bil garanterat både att den blir världens mest exklusiva och lyxigaste SUV. Alla tre av Bentleys löften verkar alltså infrias med nya Bentayga.

Motorn ska få bilen att passera 300 blås är en nyutvecklad W12-motor på sex liter. Maximal effekt är 608 hästkrafter och hela 900 Nm vridmoment. Tack vare att stora delar av bilens chassi och karossen är byggd av aluminium är den relativt lätt och klarar därför att sprinta från 0-100 på 4 sekunder.

Något pris har inte Bentley gått ut med än. Dock pratas det om ett grundpris på någonstans runt två miljoner kronor.

Annonser