Bugatti Chiron – Ny information läckt

Bugatti-Chiron

Titeln ”Världens snabbaste serietillverkade bil” hänger löst. Bugatti är nämligen i farten med att släppa en ny bil. Bugattis VD Wolfgang Durheimer är självsäker inför den nya bilen. Samtidigt ser han absolut inte lättsamt på uppgiften. – Vi är segmentledande och måste hela tiden hävda vår plats medan andra sticker upp sig, men jag har kört många bilar och detta kommer att bli ”bilen att slå”.

Bugatti är i full gång med att finslipa det sista på efterträdaren till Veyron. Det är en av bilindustrins tuffaste utmaningar, just för att Veyron var ett så stort steg in i det okända då den släpptes för drygt tio år sedan. I en intervju gjort av Car and Driver med Bugattis VD, Wolfgang Durheimer läckte en del information om den nya bilen.

Att ersätta en så innovativ och extrem bil som Veyron är bland det svåraste man kan göra. Och med tanke på Bugattis ställning i bilvärlden som ”Top Dog”, kan inte några genvägar tas. Allt måste vara perfekt. Tidigare har det varit känt att bilen kommer vara i princip helt ny. När en biltillverkare ersätter en modell brukar man använda sig av många gamla delar och även en del nya. I Chiron, som är ett namn påhittat på internet, och även namnet på en konceptbil från 1999 är i princip allt nytt. Hela 90 % av bilens delar är antingen helt nya, eller också omdesignade. Något som tar den totala kostnaden för kalaset till rekordhöjder. Bugatti är inte ovana med just detta. Projektet Veyron kostade företaget mångmiljonbelopp i förlust – per bil. Ska man visa vad som är möjligt att göra kan man inte spara på pengarna. De nya delarna kommer vara starkare men även lättare än Veyrons.

Just vikten var lite av Veyrons Akilleshäl eftersom den vägde flera hundra kilogram mer än exempelvis Koenigsegg och Hennessy som båda bygger bilar som iallafall prestandamässigt kan ses som konkurrenter till Veyron.

Projektet Chiron har en del mål att uppnå. Dels vill man självklart vara snabbare än Veyron. Inte bara i toppfart utan även i acceleration. Man vill dessutom förbättra de brister som Veyron hade. Enligt Durheimer kan man finslipa bromsar och användar- och körbarheten i bilen. Durheimer avslöjade även att bilen kommer vara mer av en banbil och sportigare än Veyron.

På frågan om Bugatti överväger att slå sig in på SUV marknaden svarade han med ett klart nej. Bugatti kommer fortsätta att bygga världens bästa och snabbaste bilar. Säljvolymer och vinster har Bugatti inte i topp på sina prioriteringslistor.

Wolfgang svarade inte på vad för mål man satt upp för Chiron i några exakta siffror. Utan påpekade att det är inte dags än att gå in på dessa. Men snart …

Ser man till Bugattis mål för Veyron som var: Bilen skall ha över 1000 hästkrafter. Den ska klara 0-100 km/h på under tre sekunder samt klara över 400 km/h så klarade man ju samtliga av dessa trots ett helt jordklots tvekan om huruvida dessa mål ens var möjliga. Chiron kommer ha ännu större siffror att uppnå men jag tvekar faktiskt inte en sekund på Bugattis kompetens. När Chiron väl kommer lär det bli ett ”toppfarts-tronskifte”. Det talas om effekter på runt 1.500 hästkrafter och 0-100-tider på låga tvåor.

Annonser