Officiell: Lamborghini Aventador LP750-4 Superveloce Roadster

Världskända racingbanor eller slingriga bergsvägar. Nya Lamborghini Aventador LP750-4 Superveloce Roadster är det perfekta vapnet för alla tillfällen.

Porsche har RS, Ferrari har GTO och Lamborghini har SV. Bokstäver som vittnar om något alldeles extra. Hos Lamborghini betyder SV; Superveloce eller supersnabb. I Lamborghinis relativt korta livshistoria har man varit väldigt konservativ med att dubba sina produkter till SV. Endast vid fyra tillfällen har man döpt en bil till detta. Först ut var Miura SV. Ett par ägarbyten och kriser senare kom Diablo SV. Ytterligare ett ägarbyte senare och Murciélago SV var ett faktum. En bil som spåddes vara den sista riktiga Lamborghinin. Men enligt mig finns Lamborghinis DNA i högsta grad kvar i Lamborghinis V12-modeller. Alla tveksamheter från kritiker tystades tvärt när Lamborghini släppte en video där man körde klassiska Nürburgring på under 7 minuter.

Medan Ferrari och McLaren förklarade att de inte var intresserade av varvtider efter det att Porsche blev först med att slå 7-minutersbarriären, såg Lamborghini sin chans att knäppa sina konkurrenter på näsan. En bil skickades ner och med endast en lucka på 15 minuter slog man den magiska barriären med hjälp av ett gäng feta och klibbiga Pirelli P-Zero Crosa och testföraren Marco Mapelli. Chocken var total. Uttrycket Veni Vidi Vici passar bra in i sammanhanget. Tiden var så otrolig att misstankar om fusk spred sig som en löpeld. Men tiden är godkänd.

Nu har Lamborghini släppt en cabriolet version av den bilen. Samma bantningskur och trimning betyder att bilen väger 1575 kg, 50 kg mer än coupéen, på grund av förstärkningar i konstruktionen. Och hela 750 hk. I och med bilens premiär på fashionabla Pebble Beach presenterade man en för bilen, unik färg. Färgen heter Blu Nova.

Precis som den vanliga Aventador LP700-4 Roadster har nya SV Roadster en ultralätt takkonstruktion. Taket är uppdelat i två delar gjorda av Lamborghinis patenterade Forged Composite® och RTM. Detta gör att man, med taket på behåller nästan all styvhet i bilen. Så med taket på är bilen nästan som coupén men du har samtidigt möjligheten att plocka bort taket och placera i bagaget för att uppleva miljön till fullo. 

Från stillastående klarar bilen att passera 100 km/h på 2,9-sekunder. Det är lika snabbt som Aventador LP700-4, och 0,1 sekunder långsammare än coupé versionen av Superveloce. Toppfarten är enligt Lambo ”mer än” 350 km/h men det är inte något Lamborghini, eller dess kunder bryr sig speciellt mycket om.

Partytricket är att man kan njuta av den vrålande V12:an på 6,5-liter och samtidigt solbada. En liten glasruta bakom stolarna kan fällas ner när taket är på för att insupa ännu mer skönsång. Bilen limiteras till 500 exemplar vilket är 100 fler än coupé Supervelocen som byggs i 600 exemplar. Startpriset är 357.000 Euro exkl. skatter. Skattad och klar blir priset i Sverige drygt 4 miljoner kronor. Det är nästan ett kap.  Bilen har bevisligen potential att hänga på hyperbilarna som kostar mer än dubbelt så mycket. Dessutom är bilen mer traditionell och rå jämfört med de allt mer ”tänkande” bilarna som konkurrenterna spottar ur sig.  De första bilarna når kunder i början av 2016. Förhoppningsvis säljs ett par Superveloce Roadster till svenska kunder. Nyligen hämtades en coupé från Lamborghini Malmö.

Annonser