Wileco Events Spring Tour – Svenska sportbilsfesten i Andalusien

918 Spyder
Sedan tre år tillbaka anordnar Lennart Widerberg ett event i södra Spanien årligen. WIleco Spring Tour heter det och det lockar fler och värre bilar för varje år som det hålls. I år samlades runt 50 bilar av den allra häftigaste varianten för årets upplaga som innehöll bland annat bankörning och en uppvisningsparad.
 
Jag kände till evenemanget och visste att deras hotell låg i närheten av där jag skulle passera. Även om jag inte visste exakt vart det låg. Dagarna innan hade pratat med arrangören Lennart Widerberg på Facebook. Tankarna och planerna att se bilarna växte fram i mitt huvud. Min familj skulle nämligen på semester i området just samma dag som de passerade i Marbella. När vi landade på flygplatsen i Malaga blev jag nervös när jag såg på klockan och insåg att om jag skulle få se bilarna så hängde det på en lucka på några få minuter.
 
Påväg från flygplatsen i vår hyrda Volkswagen Polo satt jag som på nålar. Men jag insåg att jag inte kunde göra något för att ändra utgången. När skylten för Marbella och Puerto Banús dök upp blev jag ganska negativ. Det kändes hopplöst. Men i rondellen innan bommen till hamnen dök en svenskregistrerad Ferrari 458 Italia upp. Jag hajade till direkt. Efter den kom en Rolls-Royce Phantom åkande. Sedan fylldes gatan av ännu fler supersportbilar. Det blev kö på gatan bestående av bilar i mångmiljonklassen. Jag beordrade pappa som körde vår Ferrari-röda VW Polo att stanna. Spektaklet som följde var över all förväntan. I flera minuter rullade Ferraris, McLarens och Porschar förbi på rad.
 
När evenemangets fetaste bil rullade förbi, Porsche 918 Spyder, hängde vi på. Jag visste att bilarna var påväg till en racingbana uppe i bergen i närheten av staden Ronda eftersom Lennart hade berättat det för mig. Dit visste jag mycket väl att vi inte kunde följa med. Jag blev därför nervös att vi skulle vara tvungna att lämna denna kortege av bensin, kolfiber och prisvinnande design och åka till vårt hotell. Men vid ett rödljus vevade jag ner rutan och ropade till föraren av en Porsche som var svensk.
 – Är du svensk? Ska ni stanna i närheten?
De visade sig att de var påväg till en nyöppnad bilhandlare som låg i närheten. Vi parkerade på gatan utanför entrén och jag gav mig iväg med min kamera i högsta hugg.
 
När bilarna rullade in på innergården som normalt var stängd för allmänheten kutade jag runt som en skållad gepard. Jag letade snabbt upp Porsche 918 Spydern vi tidigare följt efter och började fotografera. En unge kille kom fram till mig när jag stod och beundrade bilen och frågade om jag inte vill att han skulle öppna upp bilen så jag kunde ta bättre bilder på bilens interiör. Vi pratade några minuter om bilen och jag låtsades som om jag inte visste speciellt mycket om bilen vi hade framför oss. Vilket självklart var en lögn …
 
Folket som deltog i evenemanget var relativt unga och det skojades friskt i eftermiddagssolen. Fotografen James Holm var där och stod och pratade en en ägare om publicitet och vikten av att finnas på sociala medier. Jag hejade snabbt på honom eftersom jag vid ett par tillfällen jobbat med honom under en praktik jag hade i gymnasiet.
 
Vid sin vit/bruna Rolls-Royce Phantom stod Lennart som jag hade pratat med på Facebook innan jag åkte.
 – Tjena! Lukas heter jag. Känner du igen mig? sa jag men visste att självklart gjorde han inte det.
 – Du får ursäkta mig, men jag pratar dagligen med ett hundratal personer svarade Lennart.
Efter att jag förklarade lite närmare vem jag var och att vi hade pratat tidigare, kände han igen mig. Lennart berättade att evenemanget hade lockat fler bilar än någonsin. I Ronda skulle en Ferrari LaFerrari (Den snabbaste Ferrarin någonsin) möta upp bilarna för banträffen som var inplanerad dagen därpå. Senare i år kommer fler evenemang hållas på andra platser och Lennart är väldigt glad att det går så pass bra.
 
Tyvärr stannade bilarna inte så länge där vi befann oss utan åkte vidare. Jag åkte hem till vårt hotell och det tog tid innan upplevelsen hade sjunkit in helt. Frågan är om jag har hämtat mig helt än …
