Geneva International Motor Show 2015 – Det bästa från årets mässa

_81336742_poster

Världens bästa bilsalong om man ska tro vad media säger. Och det krävs endast ett besök för att förstå att så är fallet. Bilsalongen i Genève är årets viktigaste salong för alla premiummärken att visa upp sina nyheter.

Årets upplaga var inget undantag. Salongen var fylld av nyheter från alla stora tillverkare. Porsche, Ferrari, McLaren, Lamborghini, Koenigsegg och Bugatti var bara några av de som hade stora världspremiärer.

Porsche bjöd på två premiärer av yttersta klass, GT3 RS och Cayman GT4. Bägge är gatulegala banoptimerade versioner av respektive modell.

Ferrari visade upp efterträdaren till den enormt hyllade 458 Italia. Nya 488 GTB bjuder på liknande utseende men uppdaterad med smaskig teknik. V8:an är för första gången sedan F40, bestyckad med turbo. Effekten hamnar tack vare detta på 670 hk. Prestandan maximeras självklart som ett resultat av Ferraris arbete med bilen. Vad sägs om 0-200 km/h på 8,3 sekunder.

McLaren stod för två världspremiärer. Dels McLaren P1 GTR. En bil som nästan slår luften ur en när man ser den i person. Feta slicks, kolfiber-kalas och en spoiler som ser ut att kunna pressa ner vad som helst mot marken. Men den största premiären var trots detta McLarens 675 LT. En bil som ska vara optimerad för banbruk. Samtidigt är den helt gatulegal. 500 exemplar byggs och av dessa (som alla är sålda) går 4 stycken till Skandinavien. McLaren visade som en homage till 675 LT, upp bilens förfader. McLaren F1 GT (Longtail). En bil som bara byggdes i tre exemplar. Just den som stod på mässan var McLarens egna och den heter XPGT.

Lamborghini hade med sig sin senaste V12-värsting. Aventador LP750-4 Superveloce. Bilen skiljer sig från den senaste SV-bilen Lamborghini byggt. Aventador SV kommer nämligen inte vara limiterad utan kommer byggas på sidan av Aventador LP700-4 och LP700-4 Roadster. Det sägs att den allra första tillverkade kommer landa i Sverige senare i år.

Koenigsegg ställde ut två nya bilar och en gammal. Den gamla var chassinummer: 002. CC8S, En bil som hör hemma i Danmark. Sedan visade man upp helt nya Agera RS. En bil som var klädd i kolfiber med oranga detaljer ut och invändigt. Bilen kommer inte med E85-kapacitet men kommer gå att byggas till detta om kunden så önskar. Motorn är optimerad för att utveckla extrem effekt på vanlig bensin. Hela 1160 hk om man ska vara exakt. Bilen kommer byggas i 25 exemplar och av dessa var hela 10 förbokade redan innan premiären. Koenigseggs stora nyhet var dock en bil som snodde showen från allt och alla. Regera. Koenigseggs helt nya bil som bestyckats med hybridteknik. Tre elmotorer som tillsammans levererar 700 hästkrafter. Dessa får hjälp av V8:an till en maximal effekt på 1500 hk. Denna siffran var dock lågt räknad eftersom Koenigsegg skuvat ner effekten för motorns välmående.

Bugatti firade 10 år av Veyron. Det gjordes på bästa sätt. Både den första Veyronen och den sista stor tillsammans. Bugatti har nu officiellt sålt slut på samtliga 450 Veyrons. Den 450:e hade en exteriör i svart rött kolfiber. Inredningen var röd och ljus beige. Inte en slump alls eftersom chassi: 001 var också svart och röd. Dock lackad då kolfiber-tekniken förmodligen inte fanns att tillgå på den tiden för att ge en lyxigare look.

Utöver dessa världspremiärer som tog lite extra plats så visade Audi upp nya R8 i olika utföranden. Tyvärr missade jag helt att kolla på den då jag hamnade i ett fantastiskt kul och lärorikt samtal med Jesko Von Koenigsegg. Zenvo visade upp en förbättrad version av ST1. Med världens snabbaste singelkopplingslåda som klarar att växla på 35 millisekunder. Rolls-Royce visade upp lite ”bespoke” produkter. Bland annat en Phantom som ska ha tagit ett år att bygga till sin ägare i Malaysia. Bentley visade upp en ansiktslyft Continental GT som jag struntade totalt i att titta på då den var tråkig tyvärr. GTA Spana visade ut sin Spano. Mässan kryllade som sagt av nyheter och jag har garanterat missat en hel del. Men de allra bästa hann jag med som tur var. Och i år var jag inne hos fler utställare än någonsin så min upplevelse var helt fantastisk. På tuningfronten var det fullt av nyheter från Brabus, FAB-Design, Hamann, Mansory och DMC. Den sistnämnda var kul att se då jag inte sett någon DMC-bil innan detta. Och man hade hela fyra Lamborghinis i sin monter så jag var extra nöjd. RUF hade en mindre armé av både nya och gamla Porschar.

Annonser