Officiell: Porsche 911 GT3 RS

gallery-fullscreen-3

Hårdbarkade supersportbilar finns det många av. Ferrari bygger sina, McLaren bygger sina, Lamborghini kommer tids nog med sina. Nu har Porsche släppt sitt motgift till dessa monster. Porsche GT3 RS.

Porsche hårdaste bilar kallas på klassiskt vis RS. Namnet RS är en förkortning av det tyska ordet rennsport som betyder tävling. Det betyder att bilen är trimmad och lättad. Allt för att prestera ultimat på bana. Men tro inte för något i världen att det inte är en bil du kan leva med dagligen.

Senaste generationens 911 heter 991. Den finns i redan i en hel drös av versioner, allt från relativt små och nätta bilar till hårda GT3 och Turbo S versioner. Men vill man ha lite mer är det en RS man ska köpa. Och den nya RS:en lovar att vara värre än någonsin. Nordslingan på Nürburgring har man tacklat på blixtsnabba 7 minuter och 20 sekunder. Det är en riktigt seriös tid. En tid som exempelvis slår Porsche kanske mest hyllade supersportbil någonsin nämligen Carrera GT. Porsche har trimmat 911 GT3 RS till 500 hästkrafter och 480 Nm vridmoment. Detta ur Porsches 4,0-liters sexa.

Utvändigt skiljer sig bilen från sin GT3-syster med en hel del nya aerodynamiska trick. Nya luftintag, luftutsläpp, spoilers och splitters gör att bilen verkligen ger ett seriöst intryck. Detta är en bil du sätter tider runt banor med hellre än att du åker till dagis och lämnar barnen, även om den ska klara även det bekymmersfritt.

Chassit i Porsche 911 GT3 RS har trimmats för maximal precision och bästa köregenskaper. Bakaxelstyrning och Porsche Torque Vectoring Plus med variabel diffbroms på bakaxeln ger mer aktiva köregenskaper och den ökade spårvidden fram och bak ger ännu mindre krängning och förbättrad stabilitet jämfört med 911 GT3. Aldrig någonsin har en 911 bestyckats med så feta däck som nya GT3 RS. Detta ger självklart bättre respons och du kan då ta kurvorna ännu snabbare.

Interiören i GT3 RS är klädd i mycket alcantara för att spara ytterligare vikt.

Porsche erbjuder en mobiltjänst som ger föraren möjligheten att se bland annat varvtider och acceleration. Perfekt om man vill skapa debatter med andra GT3 RS-ägare. Appen ingår i Porsches tillval som heter Sport Chrono.

Konkurrenter till bilen blir Ferrari 458 Speciale, McLaren 650s och Lamborghini Huracán.

Porsche 911 GT3 RS kan beställas redan nu och kommer att lanseras i maj. Priset i Sverige kommer att bli 1 760 000 kronor. En relativt prisvärld bil. Men det är ju vad Porsche är världsledande på.

 Aldrigg någon

Annonser