Officiell: Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse La Finale – Slutet gott, allting gott

gtspirit-bugattilafinale-3

Ett decennium har passerat sedan Bugatti släppte världens första Veyron. En bil som med 1001 hk, 4 stycken turbo och 16 cylindrar i W-form, tog världen med storm. Världsrekord sattes både som dyraste nybil, snabbaste serieproducerade bil 0-100, men framför allt, världens snabbaste serietillverkade bil. Nu tio år senare är den sista bilen här – La Finale.

När projektet sjösattes skulle man bygga en serie av totalt 450 bilar. Av dessa skulle 300 vara i coupé-form och de resterande 150 skulle vara cabrioleter. Bedriften att sälja 450 exklusiva supersportbilar är något andra bilföretag lyckats med. Men Veyron tog ordet exklusivitet till en helt ny och egen nivå. Aldrig har världen skådat en bil med så delad personlighet. Å ena sidan är det en bil du kan parkera i vilket sofistikerat och snobbigt område, där Rolls-Royce och Bentley är vardagsmat och inte göra bort dig. Samtidigt kan du ta bilen till vilken trackday som helst och vara bland de snabbaste på banan. Bedriften att kombinera dessa två helt olika livsstilar är enorm.

Prestandamässigt har bilens 8.0-liters W16 växt i takt med att versionerna har presenterats. I början var det 1001 hästkrafter. En siffra som skrämde slag på Ferrari, Lamborghini, Koenigsegg och allt annat vad världen hade att erbjuda. Detta var en tid då 650 hästkrafter var siffror endast Maranello och Sant’Agata Bolognese kunde åstadkomma i princip. Det kom även en cabriolet-version av denna kallad Veyron Grand Sport.

Efter att man slog Koenigsegg, som hade en kortvarig vistelse på tronen som världens snabbaste, och i och med detta blev första serietillverkade bil att passera 400 km/h, blev man slagen av USA som hade presenterat sin SSC Aero TT. Detta spred ilska i Molsheim och man var inte sen ute med en vassare version. Bugatti Veyron Super Sport. Nu var effekten uppe i 1200 hästkrafter och vikten nere en aning. Toppfartstiteln (431 km/h) hamnade snabbt i Bugattis ägo igen och sedan dess har ingen serietillverkad bil slagit dem. För att garantera kundernas säkerhet är bilarna dock spärrade vid 415 km/h.

Men Bugatti var inte klara där. Jag nämnde att man byggde 150 cabrioleter av bilen tidigare i texten. Och efter Super Sport visades för första gången, kom en cabriolet av Super Sport. Grand Sport Vitesse. Grand Sport är namnet alla Veyron cabrioleter heter, och Vitesse betyder snabb, eller möjligen hastighet på franska. Även denna slog världsrekord. Som världens snabbaste cabriolet. 408 km/h kördes av en kinesisk förare, med taket nedfällt.

Bugatti Veyron serienummer 450 är en bil som liksom den allra första tillverkade, svart och röd. Men i omvänd ordning. Det rör sig om en Veyron Grand Sport Vitesse och bilen hamnar förmodligen i Mellanöstern. Det röda är pigmenterad kolfiber och det svarta naket kolfiber. Invändigt är det ljus och rött läder. Och fälgarna är färgade i rött för att matcha bilen. Motorn är 1200 hästkrafter stark och har 8-liters slagvolym. Toppfarten ligger på 410 km/h.

Både Bugatti Veyron #001 och #450 kommer visas tillsammans på bilsalongen i Genève. Ett fantastiskt och värdigt slut på en saga som flyttat fram gränsen för vad mänskligheten trodde var möjligt. Bilvärldens Apollo 11.

Annonser