Koenigsegg Regera – Världens snabbaste bil?

teaser-for-koenigsegg-regera-debuting-at-2015-geneva-motor-show_100501034_m

Koenigsegg kommer med två bilar till Genève. Den ena heter Agera RS. Det finns inget vi vet mer än så än så länge. Men det lär bli en bil som lägger sig mellan Agera R och One:1. Den andra och den mest intressanta bilen vet vi mer om. Namnet är, på klassiskt Koenigsegg-vis ett svenskt ord. Denna gången har man valt Regera. En teaser har släppts som visar några linjer av bilen i fronten. Vi ser en uppfräschad ny design som trots allt andas mycket Koenigsegg. Information om att bilen kommer drivas med både el och en förbränningsmotor har man från Koenigseggs sida gått ut med. Det spektakulära är att effekten som eldriften i bilen utvecklar är hela 700 hästkrafter. För att sätta detta i perspektiv så utvecklar Porsches hybrid, 918 Spyder 280 hästkrafter med hjälp av el. Och för att sätta Regeras 700 hästar i ännu ett perspektiv så utvecklar den lika mycket effekt på ren el som Lamborghini Aventador gör totalt. Helt ofattbart.

Koenigsegg verkar ha byggt en något tamare bil än tidigare modeller. Kanske en lite mer GT-bil. Bilen beskrivs som världens snabbaste bil. Men samtidigt civiliserad. Koenigsegg själva beskriver bilen på följande sätt.

– Regera is Swedish for “to Reign” – a suitable name for a machine that offers a never seen before combination of power, responsiveness and luxury, while maintaining an understated Scandinavian cool – In short, the Regera has a Dr Jekyll and Mr Hyde personality.

Vi vet ytterligare en detalj. Koenigsegg har avslöjat att bilen kommer vara märkets(och världens) andra ”megabil”. Den kommer alltså totalt ha en effekt på MINST 1360 hästkrafter. Det betyder om man tar fram miniräknaren, att förbränningsmotorn kommer minst utveckla 660 hk. I dagsläget utvecklar Koenigseggs ”långsammaste” bil 960 hästkrafter. Frågan är, har Koenigsegg utvecklat en ny snålare och mindre kraftfull motor att para med de redan avslöjade 700 el-hästarna. Eller har man tagit Ageras 5,0-liters V8 och trimmat ner den? Frågorna besvaras först om ett par veckor då bilen har premiär på bilsalongen i Genève.

Annonser