Officiell: Ferrari 488 GTB – Nu med turbo

unnamed (4)

Exakt 40 år efter Ferrari 308 GTB lanserades som märkets första V8-bil, släpptes igår klockan 12.00 Ferraris senaste bidrag till segmentet. Det handlar om Ferrari 488 GTB som är en utveckling av 458 Italia. Tidiga rapporter avslöjade att det handlade om en turboladdad ny motor. Detta återkommer jag strax till. Att kombinera en bil som gör sig lika bra på på allmän väg som på vilken racingbana i världen som helst, har varit målet Ferrari har strävat efter. Märkets gedigna racinghistoria med klassvinster, världsmästerskapstitlar och snabbaste varv, har försäkrat att 488 GTB har en stor dos racing i sitt DNA. Och ser man till märkets övriga modellprogram kan man anta att även 488 kommer bli en utav klassens bästa på vanlig väg.

Motorn är som jag redan nämnt, en turboladdad V8. Det handlar om en 3,9-liters V8 bestyckad med dubbla turbo. Det naturliga är att bilen då får en relativt låg förbrukning medan effekten skjuter i höjden. Exakt dessa resultat har Ferrari nått. Hela 670 hk kramar man ut ur ”åttan”. Ser man till dess konkurrenter är det klassledande. McLaren 650s levererar 650 hk, precis som namnet antyder. Medan Lamborghini varit något konservativa och har lagt sig på 610 hk med sin Huracán. Kriget är nu igång på allvar mellan dessa tre giganter.

Vid full gas klarar 488 GTB att accelerera från 0 till 100 km/h på blixtsnabba 3 sekunder. Men vad som händer därefter är Ferrari mer intresserade av. Nålen på hastighetsmätaren nuddar 200 redan efter 8.3 sekunder. Betydligt snabbare än Lamborghinis Huracán som kräver hela 9,9 sekunder. Toppfarten på Ferrari 488 GTB är över 330 km/h och ser man till märkets egna testbana i Maranello, Fiorano, så har man avverkat den på 1:23 vilket faktiskt är samma tid som den betydligt mer potenta F12 Berlinetta. En GT-bil med V12 som utvecklar 740 hk bör man påminna sig om. Jämfört med 458 Italia är man 2 sekunder snabbare. Till och med den hårdbantade och trimmade Speciale får se sig slagen med en halv sekund.

Premiären sker i mars på Genève.

Annonser