Hyllning: Ford GT40 – Käftsmällen på Enzo Ferrari

058800100_1236702477-001

I ett försök att återuppliva Fords rykte som den ultimata prestandabilen, beslöt man sig för att köra LeMans. Ferrari dominerade klassen under den här tiden totalt och därför beslöt Ford sig för att köpa Ferrari. Men Enzo Ferrari var som bekant en envis person och vägrade sälja. Trots enorma erbjudanden från Ford. Det sägs att Ferrari och Ford var nära en överenskommelse och Ford hade lagt ner miljontals dollar på köpet. Detta såg Ford som en möjlighet att sätta Ferrari på plats.

Man beslöt sig därför att bygga en bil som skulle sätta stopp för Ferraris LeMans-dominans. Bilen Ford GT40 togs fram med hjälp av brittiska Lola som till skillnad från Ferrari nappade på Fords erbjudande.

Ford GT40 tog världen med storm och vann LeMans inte bara en, två eller tre gånger, nej man vann fyra gånger på rad. En enormt lyckad satsning och man retade förmodligen gallfeber på italienarna från Maranello.

Utöver framgångarna i LeMans så vann man andra klasser men det är LeMans-historien som lever kvar i minnet hos folk.

Ford GT40 är och kommer förmodligen alltid att förbli en av historiens mest klassiska racingbilar. Den byggdes totalt i 107 exemplar fördelat på fyra olika generationer. Siffrorna 40 i namnet kommer från bilens höjd för den som gillar detaljer. Bilen var endast ca: 102 cm hög vilket är 40 inch.

En av nyckelfaktorerna till Fords framgång var att man använde maffigare motorer än Ferrari. Medan Ferrari körde V12:or på 3,0 och 4,0 liter, körde Ford V8:or på 4,2 liter, 4,7 liter och till och med en brutal 7,0 liter.

Prismässigt är Ford GT40 en av de mest värdefulla bilarna som byggts. De få gångerna en kommer ut på marknaden hamnar priset alltid på väldigt höga nivåer.

På senare år har Ford byggt en hyllningsbil med namnet Ford GT. Och nu sägs det att även den kommer få sig en efterträdare. Så legenden lever än idag…

 

Annonser