Ferrari Sergio – När plånboken överglänser smaken

kkd5xkdwspmg1wfw5dax

Sergio som visades i konceptform och utan Ferrari-emblem på Genève för ett par år sedan har nu släppts. Och personligen ställer jag mig frågan: Vad håller Ferrari på med? Sergio är förnamnet på Pininfarinas grundare som gick bort 2012. Detta uppmärksammade Pininfarina med en konceptbil. Och kort efter bilens premiär blev det klart att Ferrari skulle bygga sex exemplar av den.

Ferrari Sergio bygger i grund och botten på Ferrari 458 Spider. Det betyder att man har en av världens bästa V8:or bakom ryggen. Tyvärr slutar det positiva ungefär där. Iallafall om jag själv får uttala mig. Designen på konceptbilen var inte fantastiskt, men den hade något. Nu som färdig produkt har detta ”något” totalt kastats bort och produkten man kommit fram med är rent ut sagt katastrofal. Fronten, profilen och baken är i mina ögon hemska. Och priset som lär ligga på $3 miljoner gör inte det hela mer okej. Men det är en Ferrari, och det betyder självklart att alla bilar sålts och bilarna kommer med stor sannolikhet öka i värde med tiden.

Personligen hade jag Eric Claptons one-off Ferrari SP-12 som fulaste Ferrarin någonsin. Men tyvärr har den petats ner av Sergio. Hade jag haft pengarna hade jag köpt en Ferrari 458 Spider och låtit den vara. Det är en av de vackraste bilarna någonsin. 

 

 

