Officiell: Ferrari LaFerrari FXX K

366397_1280

Nästan samtidigt som Ferrari släppte sin hybrid-hyperbil på Genève Motor Show 2013 började rykten spridas om en kommande banbil. Och nu är den officell!

Ryktet som spreds var att man jobbade på en banversion i XX-programmet likt FXX och 599xx. Det visade sig snabbt att ryktet var sant. Testbilar har siktats på Monza och Ferraris egna tesbana Fiorano. För en kortare tid sedan sågs bilen efter ett uppehåll i rampljuset. Då med mindre maskering och bland annat dubbla spoilers bak.

Nu har bilen presenterats och likt McLaren P1 GTR är det en ännu lättare och starkare version av sin gatlegala syster. Motorn är trimmad till att leverera 1036 hästkrafter. Det är hela 101 hästar mer än vanliga LaFerrari levererar. Vridmomentet ligger någonstans över 900 Nm. Effekten kommer från att Ferrari har trimmat motorn så mycket det bara går. Man har gått så långt att man kastat ut bilens ljuddämpare. Så den skönsjungande 6,3 liters motorn skriker numera helt och hållet för fulla muggar.

Bilens elektriska system är optimerat och har nu fyra olika lägen. Qualify (maxeffekt), Long Run, Manual Boost och Fast Charge.

Det sjukaste med bilen är nästan dess utseende. Ingenjörerna i Maranello har jobbat med bilens downforce så att den jämfört med LaFerrari levererar sanslösa 50 % mer downforce. Vid 200 km/h trycks bilen mot asfalten med ett tryck av 540 kg. Detta framförallt tack vare ett ännu mer aggressivt bodykit runt om. 

Bromsarna som får stopp det detta monster är speciellt utvecklade av Brembo specifikt för bilen.  

Den ”lyx” som den redan spartanska LaFerrari var utrustad med är körd till soptippen och nu är bilen istället helt och hållet fokuserad på att spara vikt. Kolfiberanvändandet är ännu extremare i FXX K. Bilen utrustas med fixerade kolfiberstolar av lättaste slag.

Ryktet säger att bilen kommer gå loss på $3 miljoner och endast 30 exemplar kommer att byggas. Det är obekräftade siffror men det är inte otroligt att detta stämmer. 

 

 

Annonser