Ferrari 458 Speciale A – A is for Aperta

10696179_814076338642922_2289490573296741020_n

Ferrari har släppt bilder och info gällande deras senaste skapelse. Det är i snabba drag en taklös version av 458 Speciale. Och det i sig är ett vinnande recept. Man firar att Ferrari 458 har haft en så enorm framgång i sina olika versioner. Det ryktades att Ferrari skulle släppa 458 st exemplar för att leka med bilens namn. Det blev dock 499 stycken, precis som storebror LaFerrari och 430 Scuderia Spider 16M.

Speciale A (Apera) är ”the best of both worlds” kan man säga. Du får å ena sidan en extremt banglad superbil som du kan leka med och köra ifrån det mesta. Samtidigt kan du njuta av solskenet fullt ut genom att fälla taket. Detta görs automatiskt på ynka 14 sekunder. Som vi alla vet är en cabriolet alltid tyngre än en coupé för att man måste förstärka bilens konstruktion. Men trots detta är bilen, tack vare all kolfiber och alcantara 50 kg tyngre endast än sin syster med tak.

Motormässigt är det exakt samma som gäller. Ferraris hyllade V8 på 4,5 liter som trimmats till att leverera 605 hk vid 9000 varv. Resultatet är att bilen går bättre både rakt fram och i kurvor. 0-100 km/h är över på 3 sekunder blankt och 200 är avbockat i din ”to do-list” på 9,5 sekunder. Toppfarten är 325 km/h. Ferrari har ju som bekant en egen testbana bredvid fabriken i Maranello. Man testar alla bilar man producerar där. Självklart med tidtagning. Ferrari 458 Speciale A klarar banan på 1:23,5. Det är en halv sekund efter F12 Berlinetta som har en V12 på 740 hk. Jämför man med Ferrari Enzo, som på sin tid var ett monster i klass med vad LaFerrari är idag, spöar Speciale A den. Enzo gjorde banan på 1:24,9. Tekniken går framåt med en väldig fart helt enkelt.

Personligen är jag helt såld på bilen. Jag gillar att Ferrari går den råa vägen lite. Som Lamborghini-fan kan jag tycka att Ferrari ofta går lite mjukt och elegant till väga ofta. Men Speciale och nu Speciale A är helt enligt min smak.

Ferrari kommer visa bilen på fashionabla Paris Motor Show som går av stapeln 4-19 Oktober. BIlen som kommer visas bär en speciell färgkombination som bilderna visar. Karossen är gul med en tvåfärgad stripe. Blu Nart och Bianco Avus (Blå och vit). Fälgarna är Grigio Corsa vilket innebär att dom är grå.

Här och var hittar vi detaljer i Blu Nart. Bromsoken exempelvis. Även invändigt finns inslag den blå färgen tillsammans med svart alcantara och små gula områden i bland annat stolarna. En riktigt snygg detalj är att kolfibret invändigt har en lite blå nyans.

Prismässigt blir den nog en aning dyrare än 458 Speciale som kostar 2,5 miljoner. En vild gissning är att bilen kommer kosta runt 2,8 miljoner kronor.

Annonser