Bentley Mulsanne Speed

357587_1280

Bentley har idag släppt märkets flaggskepp. Mulsanne Speed är modellens namn och det innebär en extremare version av lyxbilen Mulsanne. Brittiska Bentley lägger ofta till ordet Speed på sina modeller för att visa att här är det något alldeles extra. Det brukar innebära mer fart och fokus på prestanda. Och självklart är så även fallet denna gången.

Motor

Under huven finner vi den 6,73 liter stora V8-motorn med dubbla turbo. Dock har man mixat med denna bjässe till motor och kramar nu ut hela 530 hk. Det är nog för att skrämma upp bilen till en toppfart på hela 305 km/h. Det är extremt för en bil som väger 2,7 ton. Bilen har dessutom fått en knuff i vridmoment till 1099 Nm. Med imponerande siffror som dessa är det en självklarhet med kvick acceleration. Sprinten från 0 till 100 km/h är över på 4,8 sekunder.

Växellåda och fjädring

Bilen har bestyckats med en ny automat-låda med åtta växlar. Om du vill kan du växla själv med hjälp av paddlar bakom ratten. Den nya växellådan har ett sport-läge som gör allt lite mer på alerten.Precis som växellådan så har fjädringen fixats med för att bli styvare i sport-läget. Detta för bättre kurvtagning. Men vill du kan du ju komma bort från detta och då glida lite mer i tystare komfort.

Namn 

Namnet Mulsanne kommer förresten från den nästan överdrivet långa rakan på Circuit De La Sarthe. Det är här LeMans 24-timmars körs. Visste ni förresten att på samma banan hittar vi en skarp kurva som bär namnet Arnage? Varför nämner jag detta? Jo för att en annan av Bentleys modeller bar detta namnet. Bentley har ofta namn som anspelar på racing trots att märket iallafall på senare dagar gått lite mer åt lyx än åt racing.

Exteriör

Bentley är väldigt mån om att hålla sina bilar simpla och klassiska utseendemässigt. Därför skiljer sig inte Mulsanne Speed så värst mycket. Några detaljer är allt som skiljer Mulsanne Speed från sin syster Mulsanne. Bland annat ett gäng emblem runt om bilen och något tonad grill. Dessutom är bilens lampor något mörkare för att ge en lite mer aggressiv look. Den största skillnaden utseendemässigt är bilens unika fälgar på hela 21 tum.

Interiör

Bentley följer sin linje snyggt invädigt som man kör på utvändigt. Rent och snyggt. Förändringarna hittar man i detaljerna även här. Introduktionen av kolfiber i en bil som annars pryds av läder och ädelträ ger lite mer ”rejsig” känsla. Och visst, kolfiber sparar vikt, men jag tror ärligt talat inte det är uppgiften i den här bilen. Snarare att se lite sportigt ut.

BIlsalongen i Paris

Bilen har visserligen haft premiär i form av att bilder och info släppts på nätet. Men för publik visas den inte förrän på bilsalongen i Paris om en månad.

Annonser