Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Ettore Bugatti

10432935_447522585376631_9045565258496786274_n-1

Ett år har snart gått sedan Bugatti visade sin första bil i Legend-serien på Pebble Beach förra sommaren. Sex olika bilar som var och en skulle byggas i tre exemplar. Varje bil har fått namnet av en betydande person i Bugattis historia. Jean-Pierre Wimille, Jean Bugatti, Meo Constantini, Rembrandt Bugatti och Black Bess är namnen på alla de tidigare fem versionerna. Och nu knyter man alltså ihop säcken på riktigt med den sjätte och sista versionen.

Namnet på den är Ettore Bugatti och inte Elisabeth Junek som jag tidigare pratat om. Det känns rätt självklart att sista bilen ska hylla grundaren av företaget. Nåväl…

Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse ”Ettore Bugatti” är byggd som alla legends-bilar på Vitesse. Bilens kaross är gjord helt i blått kolfiber och aluminium. Den handpolerade aluminium-delen är clear coated vilket Bugatti är den enda bilföretaget i världen som gör. Inredningen är brun och blått kolfiber i dörrarna. Lädret är av det bästa du kan hitta. Det är kalvläder och kallas ”Cordovan Leather”. Bilens grill, EB-logotyp i mitten av ratten och bak på aktern samt elefanten designad av Rembrandt Bugatti som sitter mellan stolarna på en kolfiberlucka, som är lite av en symbol för Legends-serien, är allt i platina. Det är ett material du inte hittar någonstans i någon annan bil än i en Bugatti skulle jag våga påstå.

Alla tidigare Legends-bilar har haft något motiv i lädret på insidan av dörren. Ettore Bugatti är den första som inte har det, utan som jag nämnde tidigare så är det kolfiber där.

Bilens färger påminner mycket om den största och maffigaste Bugattin någonsin. Type 41 Royale. En bil som på sin tid var precis lika extrem på sitt sätt som Veyron är idag och framförallt var då den kom. Ettore Bugatti beskrev sina bilar med ordet: Pur Sang. Det är franska och betyder fullblod. Och visst tusan är Bugattis bilar just detta.

Rent tekniskt är bilen en Vitesse vilket ni vid det här tillfället borde veta innebär att det är en trimmad 1200 hk version av Bugatti Veyron Grand Sport – cabriolet Veyron alltså. Hela 1500 Nm vridmoment och klarar 0-100 km/h på 2.6 sekunder. Vill du blåsa håret av huvudet på dig så är det inga problem. Bilen klarar nämligen 408 km/h…utan tak. Det är världens snabbaste serietillverkade cabriolet.

Sammanfattning av Bugatti Veyron Legends-Serien

Jag tycker det har varit ett kul år med sex olika bilar att se fram emot. Jag gillar alla väldigt mycket trots att jag trodde att det skulle bli en tråkig billig taktik från Bugattis håll. I min bok har dom lyckats hålla spänningen uppe. Visst kanske jag inte skulle välja att lägga mina pengar på en Black Bess om jag hade haft råd, den ser lite för mycket ut med sina stripes enligt min smak. Dock tycker jag om att den ser lite arg och sportig ut med röda ok och svarta fälgar. Jag avgudar å andra sidan Rembrandt Bugatti och Jean Bugatti, Jean-Pierre Wimille, Meo Constantini och nu den här sista Ettore Bugatti. Jag kan förstå att bilarna säljs slut innan de ens kommer ut på bilsalonger eller ens blir kända på nätet.

