Pagani Zonda 760 LM – Lever Legeden?

zondalm3Pagani Zonda är bilen som tog det lilla italienska superbilsföretaget Automobili Pagani in i matchen på allvar. Drömmen att bygga en egen perfekt bil, som lika väl kan stå i ett museum som att ligga i galna hastigheter på banor runt om i världen har alltid funnits i den argentinske mannen Horacio Paganis huvud. Och efter att ha jobbat med bland andra Lamborghini så bestämde han sig för att ge sig på sin dröm.

Pagani Zonda blev resultatet och det är utan tvekan en av världens bästa superbilar någonsin. Den finns i flera olika modeller med allt från coupéer till cabrioleter och även banbilar som du inte får köra på allmän väg. Men för ett par år sedan slutade Mercedes-Benz AMG bygga motorerna som alltid funnits bakom föraren i en Zonda. Pagani vägrade kompromissa och byta motor och efterträdaren Huayra skapades med en helt ny AMG-motor. Personligen har jag aldrig fallit för Huayra och jag blev ganska besviken när nyheten att den sista Zondan var byggd. Som tur var finns det snuskigt rika personer i världen. Genom dessa har Pagani kommit överens med AMG att bygga vidare Zonda med rätt motor så länge det finns kunder som betalar för sig. 760-serien föddes i och med detta. Först i den nya ännu mer exklusiva skaran av Zondor kom 760 RS som köptes av någon i Chile. Den fick en värre motor än någonsin och en fena längst med bilens tak för att ge bättre väghållning. Sedan kom 760 LH och det är förmodligen den mest kända av alla Zondor som byggts. Detta för att Lewis Hamilton är mannen bakom beställningen. En bil som var lila och svart och med samma styling som 760 RS, men som hade en traditionell manuell växellåda istället för paddlar bakom ratten. Efter detta kom 764 Passione och nu var det slut på RIKTIGT trodde alla.

Men så för ett tag sedan kom det nyheter om ännu en Zonda. Zonda 760 Fantsma. En bil som från början föddes som en Zonda F men som sedan kraschades i Hong Kong och byggdes om till dess nya utseende. Efter FYRA sista versioner av Zonda räknade ingen med att något nytt skulle komma.

Men så small det till igen…

Pagani Zonda 760 LM sågs för någon vecka sedan utanför Paganis fabrik som ligger i norra Italien. Det är den hårdaste och grymmaste Zondan någonsin. Med en enorm spoiler som mest liknar den på banbilen Zonda R. Dessutom har bilen ny front och framljusen är inte de vanliga Zonda-ljusen utan av en helt ny karaktär. Bilen väntas tillhöra 760-serien men det ryktas även att just den här versionen kan ha effekter på närmare 800 hk. Namnet LM kommer inte från någon ägares initialer som i Lewis Hamiltons fall utan är förkortningen för LeMans. Färska bilder från Andorra  visar bilen utan maskering och vi kan se alla detaljer som är karaktäristiska för Zonda 760-serien finns där. Tydligen är det i princip omöjligt att registrera en superbil i många delar av Europa och därför väljer man länder där det fortfarande går. Men ägaren till bilen ska enligt uppgift vara en känd argentinsk man som förutom denna även äger en Cinque Roadster och en Zonda R. Varför bilen har olika färger på oken är något jag inte riktigt förstår. På bilens västra sidan bakom de svarta fälgarna sitter bromsok som är färgade i italienska flaggans färger och på andra sidan är det tyska flaggan som gäller. Bile skiljer sig en aning från de andra Zondorna och jag tänker mest på fronten. nosen som har lite Formel 1-vibbar eller kanske Ferrari Enzo, är annorlunda. Den finns visserligen på Zonda Revolución, men inte på någon gatu-Zonda som någonsin byggts. Detta medför även att bilen har två luftintag på motorhuven likt Ferrari F50. Bilens kaross är i naket kolfiber vilket ger den en otroligt arg och samtidigt elegant look och invändigt är det vitt och svart läder tillsammans med ännu mer naket kolfiber som gäller. Och så får man inte glömma de två stripesen som går från fronten där de delar si och går på varsin sidan om bilens coupé längst med bilen och som slutligen möts bak under den enorma spoilern. Och precis som bilens bromsar så är den ena stripen grön röd och vit medan den andra är gul svart och röd. Samma gäller med LM-logotypen som finns på båda sidorna av bilen. Dock är det väldigt svårt att faktiskt slå fast detta. För Andorra har nämligen samma färger som Tyskland förutom att svart är utbytt mot blått. Och ingen bild avslöjar om det är Andorra eller tysklands flagga. Ni får tolka bilderna själva.

 

Klicka här för att komma till en video på bilen då Davide Testi, Paganis testförare kör bilen vid fabriken.

Annonser