Officiell: Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Black Bess

002_black-bess_legend_3-4_front

Pekings bilsalong är några veckor bort och nu har Bugatti avslöjat vad man kommer visa. Som nästan alla som följt Bugatti det senaste knappa året gissade, så var det en ”Legend”. Bil nummer fem ur serien som startades förra sommaren med Jean-Pierre Wimille Edition. Totalt kommer sex olika legends byggas och alla bär namnen efter legendariska förare eller personer inom Bugatti (Förutom just denna).

Den senaste heter Black Bess och den skiljer sig en aning från trenden. Den bär nämligen inte namnet från någon person. Jag menar vem skulle döpa sig till Black Bess…? Nej det är en bil som Bugatti producerade och tävlade med i början av 1900-talet. Det var på sin tid precis som Veyron Vitesse är idag ett riktigt monster. Under huven satt en 5 liters rak 4-cylindrig motor som producerade hela 100 hästkrafter! Bilen kördes av självaste Ettore Bugatti till vinst i 1912 års Mont Ventoux ”hill climb”. Man byggde endast sex exemplar av bilen som alla såldes till Bugattis mest omtyckta kunder.

Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Black Bess ruvar ju som vi vet på en 8 liters W16 motor med fyra turbo som tillsammans kramar ut hela 1200 hk. Men det unika med varje bil är dess interiör och exteriör. Black Bess är till största delen svart vilket känns logiskt. Men delar av bilen är målade i guld och vissa delar är till och med äkta 24-karat guld. Den runda grillen fram exempelvis. Det är inte någon billig guldfärg där inte. 24-karat såklart! Även från fronten, upp över ljusen och längst sidan till bakom dörrarna går guldfärgade linjer. Dessa målas med stor säkerthet för hand. Tittar vi på bilens bensin och oljelock som sitter på varsin sida av bilen så står där Black Bess i guld. EB-logotypen bak är också den guldfärgad.

Tittar vi på fälgarna så är dom svarta och bakom dem sitter det röda bromsok som får bilen att se extremt arg ut. Bugatti brukar ju annars mest gilla att se stilfulla och eleganta ut. Men den här bilen har gått åt det arga hållet helt klart!

Hoppar man in i bilen möts man av en ännu mer unik miljö än exteriören. Här är det mörkt exklusivt trä på mittkonsolen och växelspaken. Ljust på gränsen till vitt läder i stolar och stora delar av coupén. Ratten är i rött läder och instrumentbrädan i chokladfärgat läder. Mellan stolarna har man ett förvaringsfack som är smyckat med en bild på originalet Black Bess samt ännu en guld EB-logotyp. I dörrarna brukar man hitta något unikt för varje Legend-bil och så även i denna. Istället för det ljusa lädret som omsluter resten av dörrarna så är det i mitten en bit av det chokladbruna lädret. Och på det finns ett tryck av Black Bess bland annat. Varje sida har ett unikt motiv.

Precis som alla andra legends så kommer bilen byggas i tre exemplar och alla är eller kommer säljas utan problem.

Bugatti har skapat sig ett namn precis som Lamborghini Gallardo gjorde som en riktig tråkmåns. Vissa säger att det är bara version efter version. Och visst är det delvis sant. Men jag tillhör den gruppen som gillar de lite annorlunda som varje unika bil erbjuds.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Advertisements