Geneva Motor Show 2014

salon-auto-2014-affiche-en-419x600

Årets bästa dag är tveklöst när det är dags att bege sig till Genève för att gå på bilsalongen. Det är inte världens största till ytan, även om det är en enorm mässa. Men pratar vi kvalitet så finns det ingen bilsalong som kan mäta sig med Genèves. Det är årets första riktigt stora och kända mässa och därför spänner alla sina muskler just där. Ferrari stod för en världspremiär, McLaren stod för två även om det var samma bil. Lamborghini visade upp Huracán LP610-4. Och då har jag bara nämnt tre direkta konkurrenter i 2-miljonersklassen. Ferrari visade upp sin nya turboladdade California T. Förlåt Ferrari, men jag är inte speciellt imponerad faktiskt. Aston Martin visade upp lite nya bilar men det var mest lite nya lackar såg det ut som. Maserati som fyller 100 år i år (Grattis!) visade upp ett koncept som var otroligt vackert och man kan bara hoppas att den byggs! McLaren får vi inte glömma. Man visade upp nya 650S. Både Spidern och Coupén avtäcktes samtidigt. En bil som med 650 hk kommer tjänstgöra strax ovanför 12C. Det var uppenbart eftersom hela bilen andades mycket 12C rakt igenom. Man hade även en P1 utställd. Jag är en av få känns det som som inte riktigt gillar P1.

På lyxbilsfronten hade både Bentley och Rolls-Royce nya bilar där Rolls-Royce kanske tog åt sig mest uppmärksamhet med sin Ghost Series II som både fanns som förlängd och som vanlig. 

Går vi upp en eller ett par prisklasser och hamnar i Koenigsegg och Bugatti-land. Där visade Bugatti upp den fjärde av totalt sex bilar i en serie man kallar Legends. Bilarna hyllar legender inom Bugatti och bilen man visade hyllade Ettore Bugattis bror Rembrandt som var en skulptör som gärna jobbade med brons. Detta kunde man se på bilen som bar brunt kolfiber och ljusare delar som var lackade. Kolfibret som utgjorde det mesta av bildens exteriör skulle knyta ihop med Rembrandt Bugatti och därför var den brun men påminde mycket om brons. Bugatti hade även ytterligare en bil på mässan men det var inte någon premiär utan ”bara” en Grand Sport Vitesse. Pagani hade även dom två bilar. Den ena var den värsta Zondan som byggt men som dels var såld och dels inte får framföras på allmän väg. Zonda Revolucion heter den och var helt i kolfiber. Blått nästan förföriskt kolfiber av högsta kvalitet utgjorde det mesta av karossen medan splitter, winglets och andra aerodynamiska delar var i naket svart kolfiber. Den mest slående var bilens spoiler, aldrig någonsin har jag sett något så enormt och rått. Den andra bilen man visade hos Pagani var Huayra ”Yellow Edition”. En gul Huayra egentligen. Att man valt att kalla den yellow edition är bara för att få det hela att låta lite extra. Men det är trots allt den första helt gula Huayran i världen och därför kan man kalla det en liten världspremiär. Bägge dessa märken ligger i anslutning till varandra men man delar även område med en tredje spelare i den här klassen…Koenigsegg!

Koenigsegg stod tveklöst årets ”show stopper”. Man hade tagit med sig One:1. Världens första ”Megabil”. Det kan man kalla den för den utvecklar en megawatt effekt vilket motsvarar 1360 hk. Till detta bör man tillägga att bilen väger lika många kilon. Och därför kallas den One:1 eftersom den har 1 hk per kilogram. Det som är helt galet med dess låga vikt är att det innefattar både förare och samtliga vätskor.

Danska Zenvo hade en orange och en svart bil på mässan. ST1 heter modellen och det var första gången den visades i produktionsutförande. Jag tycker den såg råare ut på riktigt än vad bilder visar. Samtidigt tycker jag baken var aningen tam mot dess fullständigt galna front. Men priset på bilen gör att den hamnar farligt nära bilar som McLaren P1, Koenigsegg Agera och grabbarna, ett teritorium man inte inkräktar på om man inte vet EXAKT vad man håller på med…

Jag har en ganska häftig historia som jag aldrig kommer glömma från Koenigsegg. Jag och min kompis, som var med mig förra året då vi fick komma in till Koenigsegg och titta på Agera S Hundra var nere i år igen. Vi hade förhoppningar om att få komma in till Koenigsegg men visste att trycket på deras monter skulle vara stort. Men vi gjorde ett försök när vi kom fram och fick faktiskt tag på Christian Von Koenigsegg själv. Det var för mig en enorm upplevelse för jag har honom som en av mina idoler. Vi hälsade och bytte några snabba ord innan det ringde på hans telefon. Men jag hann ge honom en snabb komplimang för hans senaste skapelse. Vi kom inte in än utan stod fortfarande hoppfulla vid den lilla grinden med Koenigsegg-logotypen på. Då fick vi syn på Halldóra Von Koenigsegg som är Christians fru och även aktiv inom Koenigsegg. Vi fick kontakt och stod en stund och pratade innan vi blev inbjudna att komma in hos Koenigsegg. Där fortsatte vi att prata om Koenigsegg och såklart var One:1 det heta samtalsämnet även om man även hade en mörkröd/brun Agera S med sig i montern. Vi pratade ganska länge och kände oss väldigt välkomna. Men nu stod jag face to face med världens tveklöst snabbaste bil om man ska tro siffrorna. Jag var tvungen att smyga iväg lite för att dra av lite snabba bilder. Bilen stod på en snurrande platta och det försvårade det hela. Jag med min mobil fick vara extremt försiktig då jag klev på denna roterande platta. Tappar jag kameran och skadar bilen är jag pank resten av mitt liv var det som cirkulerade i mitt huvud. Men det gick bra och jag fick en del väldigt bra bilder på bilen. Jag var så nära bilen att jag till och med stack in huvudet i coupén och insöp miljön. Det var kolfiber och alcantara från topp till tå. Bilen har verkligen gått igenom en rejäl bantning för att klara av att väga in på låga 1360 kg. Men man har verkligen gjort det på ett genialiskt vis. Det är inte någon gammal Ferrari-bantning där man rivit ut allt, utan här har man fortfarande navigator, luftkonditionering, lyftsystem och radio trots att bilen väger 80 kg mindre än Agera R. Man har kolfiber och andra lättviktsmaterial att tacka för detta. Christian stod och demonsterade bilens Iphone App via sin telefon. Ja, du läste rätt! Bilen är utrustad med ett SIM-kort från Telenor så att du kan från din Iphone ställa in alla möjliga inställningar och hålla koll på oljenivåer och liknande. Trots att bilen har på pappret smått galen prestanda så har bilen inte gjorts för att vara någon svindyr dragster utan som en perfekt banbil du dessutom kan köra på allmän väg. Aktiv aerodynamik både under bilen i form av flärpar som automatiskt justeras efter situation och på bilen hjälper till att generar downforce du bara annars kan uppnå i racingklasser. Något jag fick lära mig i efterhand var att bilen som är ansluten till ett eget ”moln” känner igen var du är. Om du exempelvis känner för att köra på nordslingan på Nürburgring så har Koenigsegg varit där och ställt in exakt hur bilen ska uppföra sig i varje kurva och på varje raksträcka. Så innan du går in i exempelvis karusellen så känner bilen av det och ställer in sig efter hur karusellen ska tas på bästa sätt. Efter karusellen kanske bilen måste ställa om sig igen, inga problem det är redan fixat automatiskt. Detta gäller på flera förinställda banor. Men är det så att du befinner dig på en bana som inte är inställd går det att fixa. Och är det så att man upptäcker att en inställning går att förbättra kan du ladda ner senaste uppdateringen till just den banan och så är allt förinställt och memorerat. Jag inser att jag är svensk och därför kan jag vara partisk i frågan. Men Koenigsegg One:1 är verkligen ett steg långt före någon annan bil och det går inte att säga emot. Bilen har ett stort luftintag på taket vilket gör att bilen som vanligtvis kan ta av taket och placera i fronten inte riktigt kan detta. Man kan fortfarande ta av taket, men det finns inte plats att placera det i fronten utan man får lägga det hemma. Frågan är hur ofta man gör det? Eftersom bilens styvhet delvis sitter i taket bör det nog sitta kvar. Men om du inte ska pressa bilen är det klart att det kan vara skönt med lite solljus in i coupén. Bilen kommer byggas i en liten upplaga och nej du kan inte köpa den, alla är sålda. 3 kommer gå till Kina och tre till europa. Bilen på mässan var en utvecklingsbil men jag har för mig Halldóra sa att den också kommer säljas av eftersom den fungerar precis som vanligt. Det betyder att det totalt kommer att säljas och byggas sju bilar. Koenigsegg gjorde hela mässan för mig i år om jag ska vara helt ärlig och det var både jag och min kompis överens om.

Tuning var stort i år och både Mansory, Brabus, FAB-Design och Hamann hade alla riktigt galna nyheter. Brabus visade upp sin ursinniga G700 6×6 som jag velat se väldigt länge. Vilket monster! Jag som är knappt 180 cm fick stå på tå för att ens se in i bilens flak. Mansory var snäppet värre med sina bilar. Två lyxbilar i form av Rolls-Royce Wraith och Bentley Flying Spur visades upp. Bägge i krom och silver. Rollsan hade en grön/blå lack medan Bentleyn var vinröd. Jag föredrar personligen Rolls-Royce Wraith för den såg ännu värre ut än den redan vilda Bentleyn. Man visade även upp en mattgrå Mercedes G-Klass. Men värst var de bägge superbilarna man hade tagit med sig. Den ena var baserad på Bugatti Veyron och var vit med galet naket kolfiber på stora delar både in och utvändigt. Den såg helt vansinnig ut på alla sätt och vis. Den andra var min favorit. Mansory Carbonado GT heter bilen och är baserad på Lamborghini Aventador. Men det är inte mycket som är original. Motorn är bestyckad med två turbo och nästan allt är nytt utöver detta. Därför kan man nu plocka ut hela 1600 hk. Även Carbonado GT var vit med svart kolfiber. Tyvärr fick jag inte komma in på deras monster så kunde inte fotografera deras bilar ordentligt.

Hamann hade även dom en galet häftig grå Aventador. Detaljer i limegrönt gav bilen en fullständigt galen look. Jag föll ganska hårt för den bilen kan jag lätt erkänna. FAB-Design hade med sig världens första stylade McLaren P1. Mycket kritik har den bilen fått men personligen tycker jag det är obefogat. Man hade ju inte gjort speciellt mycket på den direkt. Lite kolfiber och sen ett par nya fälgar, that’s it…

Ett tuningföretag som gjorde entré på mässan för första gången var Nimrod Performance. De var ett duktigt företag, inte på ett bra vis tyvärr. Dem hade nämligen lyckas förstöra TVÅ Ferrari 458 Italia med kitt som bara var hemska rakt av. Och deras Aventador var bara fel på alla sätt. Gör om, gör rätt!

Jag träffade en kompis som ni känner till genom GTBoard på mässan just efter vi hade varit hos Brabus. Vi bytte lite ord och självklart vart det mest Koenigsegg som var det heta samtalsämnet! Jag fick höra lite spännande saker som jag inte tänker avslöja för jag inte vet om det är hemligt eller ej.

LeMans hyllades med en liten egen hall. 20 stycken bilar som på ett eller annat vis var historiska ställdes ut. Allt från gamla Bugatti och Alfa Romeo-bilar till nya moderna bilar fanns på plats. Jag måste säga att Ferrari Testa Rossan och Ford GT40 var mina favoriter. Ovärderliga bägge två. Skicket var på båda som om de hade byggts för mässan. Och deras meriter gör mycket för värdet.

Allt som allt var det en otroligt bra mässa. Mycket nytt roligt på både superbils och lyxbilsfronten men även på stylingfronten. 

