Officiell: Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Rembrandt Bugatti

gtspirit-bugatti-rembrandt-1

Ibland blir man totalt bortspelad. Precis som jag blev när jag nappade på Bugattis trick. Allt pekade på att man skulle kalla sin fjärde bil i Legend-serien för Elisabeth Junek. Men nu är det officiellt och Bugatti har skött premiären av den ”nya” bilen riktigt snyggt. 

Rembrandt Bugatti var bror till Ettore Bugatti och var under 20-talet en av världens största skulptörer. Han arbetade främst med brons och föredrog att skulptera djur. Hans mest kända verk blev faktiskt emblemet på Bugatti Type 41 Royale. Den kända elefanten ni vet?

Precis som alla tidigare modeller i Legends-serien så är Rembrandt(jag kallar den bara Rembrandt för att jag tröttnade på att skriva hela namnet efter rubriken) baserad på Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse. Varje bil är speciellt inspirerad av legenden man hyllar. Rembrandt är nog en av de mer annorlunda av Bugattis färgkombinationer men jag är faktiskt positiv. Den ser otroligt ”rik” ut. Bonsfärgat kolfiber är valt för att hylla Rembrandt som just jobbade med brons mest och helst. Delen som är målad är ljusbrun och det hela går ihop på en riktigt snyggt vis. Invändigt har vi inte något annat att vänta oss än ljusbrunt läder och alla kolfiberinlägg är av samma färg och kvalitet som karossens kolfiberdelar. Insidan av dörrarna har en unik touch. Brunt och beiget läder i en korgliknande symbios. Anledningen till detta vet jag ej, men det finns nog någon koppling till Rembrandt. I mitten mellan föraren och passageraren finns ett litet förvaringsfack i kolfiber, färgen behöver jag nog inte ens nämna. Elefanten som jag talade om finns på denna luckan i silver eller platinum. I insteget finns en bild på Rembrandt Bugatti med hans signatur under bilden. Samma signatur hittas även på bilens tanklock i samma ljusa kulör som bilens målade delar. Signaturen finns även under den kända EB-loggan bak på bilen.

 

