Officiell: Koenigsegg One:1

koenigsegg-one-11

Så är den äntligen officiell. Koenigsegg One:1. Alla siffror vi tidigare gissat och chansat oss till är nu släppta, eller inte alla. En del information sparar Koenigsegg till världspremiären. Men nu finns det bilder och en del info som kommer få dig att tappa hakan.

Motor

Först och främst kan vi ta motorn. Det är samma V8 med dubbla turbo som du hittar i Koenigseggs alla bilar. Men som ni kan förstå är inte mycket sig likt. Motorn är helt vansinnigt trimmad med större turbo bland annat. Trots all den tid och möda man lagt på att få fram en motor som pumpar ut 1360 hk har en sak förblivit oförändad. Motorns vikt är nämligen exakt samma som Agera R:s motor. Det kallar jag trolleri på hög nivå. Vridmomentet på 1000 Nm kan du plocka ut mellan 3.000 till 7.500 varv. Koenigsegg själva kallar sin bil en ”Megacar” på grund av att 1360 hk är motsvarande 1 megawatt effekt. Detta är något Christian och dom andra på Koenigsegg har valt själva. Bilen klarar nämligen utan problem att krama ut mer effekt om man skulle skriva upp bilens två turbo, men det medför negativa effekter i form av sämre driftsäkerhet och så blir bilen jobbigare att ha att göra med vardagligt.

Prestanda

Den här biten av bilen visste vi mest om redan innan. Men det är trots detta lika galet varje gång man blir påmind. Koenigsegg säger att bilen klarar 0-400 km/h på runt 20 sekunder. Och behöver du stanna sen kan du vara stillastående igen på 10 sekunder. Bilen ska även klara att stanna från 100 km/h på endast 28 meter. Toppfarten 450 km/h lär bli svår att testa. Men det känns som om bilen skulle om bara däcken höll, klara det. Koenigsegg kommer försöka slå världsrekord i acceleration som man tidigare gjort med Agera R, men man har ju blivit av med en del av dessa rekord till amerikanska Hennesssey Venom GT.

Aerodynamik

En bil är ingenting om bilens motor inte matchas med aerodynamik. Det vet Koenigsegg mycket väl och har därför gjort ett otroligt jobb med att designa bilen på ett så effektivt vis som möjligt. Bilen är undertill helt platt vilket ger ökad downforce. Spoilern bak är aktiv och inspirerad av LeMans. På taket hittar du ett stort hål. Självklart för att ta in luft till motorn. Fram på bilen har man en enorm ny kjol för att klyva och ta hand om luften man passerar på bästa möjliga vis. Den känns mer GT3-racer än gatubil och vem vill inte ha en racingbil på gatan liksom? Aerodynamiskt är jag ganska kass så jag vågar inte gå in djupt i ämnet med risk för att skriva osanningar. Men vad jag kan berätta är att Koenigsegg lyckats uppnå downforce i 260 km/h motsvarande 610 km/h. Det matchar McLaren P1. Men det som är å ena sidan totalt oviktigt men å andra sidan helt fantastiskt är att bilen i 400 km/h genererar 830 kg downforce. Det är som att ha mer än en Lotus Elise på taket! Tillsammans med att bilen klarar 2 G i kurvor på gatulegala däck kan vi inte annat n tro att den lär skrämma vettet ur allt på bana! Fälgarna är Koenigseggs kolfiberfälgar som väger endast några kilo styck!

Vikt

Bilen väger ju som ni kan förstå 1360 kg eftersom den har 1 hk per kilogram. Men vad som gör vikten till galet låg är att man räknat in en halv tank bensin, en förare på ca: 70 kg och alla andra vätskor i bilen är fulltankade. Innan premiären av bilen berättade Koenigsegg att man skulle utöka användandet av kolfiber för att hålla nere vikten på bilen. Ta en titt på bilens interiör så ser du snabbt att man var 100% seriös och fokuserad. Naket kolfiber överallt! Bilens säten är racing-fokuserade och i kolfiber och alcantara för viktens skull så klart.

Detaljer att dö för

Personligen älskar jag massor av små detaljer på bilen. Titta exempelvis på bilens tak. Bromsljuset som sitter längst bak på bilens luftintag på taket känns taget från ett stridsflygplan.Notera Koenigsegg-logotypen där uppe på intaget också!  Dörrhandtaget som bär Koenigsegg-logotypen är en annan nästan perverst grym detalj jag älskar.

Pris

Priset på One:1 är nog inte helt lätt att få veta eftersom alla bilarna som ska byggas är sålda så det spelar absolut ingen roll. Men jag vet att Koenigsegg Agera S Hundra som såldes till en man i Hong Kong såldes för 1,6 miljoner dollar. Och One:1 är mycket mer på alla vis så räkna med att samtliga som nu väntar på en One:1 fått slanta upp en bra bit mer än så. 30% mer än Agera vilket gör bilen till en av dom absolut dyraste bilarna någonsin.

Slutsats och åsikt

Koenigsegg har fullständigt skrivit om regelboken för ”top notch prestanda” med One:1. Det finns inget som kan mäta sig med One:1 och det lär dröja innan något kan matcha dess galna siffror. Att ett litet företag från Ängelholm med endast en handfull personer anställda kan, på 20 år gå från att bygga några få bilar i en lada till att nu vara i mina ögon världsledande inom ämnet är galet. Christian Von Koenigsegg är en av mina största idoler och jag har enorm respekt för hans känsla för design och funktion.

 

Advertisements