McLaren 650S

1727843027951204263-640x427

McLaren planerar att släppa en bil som ska slå knock på bilar som Ferrari 458 Speciale. Man har idag släppt sin första teaser som visar ett emblem med siffrorna 650 och bokstaven S på. Det mesta lutar åt att siffrorna är antalet hästkrafter som bilen utvecklar. Motorn lär vara en lätt uppgraderad version av den 3.8 liter stora dubbelturbo V8an som vi hittar i både storebror P1 och lillebror 12C. Det vi hört är att bilen ska vara en bil som lägger sig mellan P1 och 12C och stämmer siffrorna in på verkligheten kommer det vara exakt vad vi har att vänta oss.

0-100 km/h ska vara historia på 3 sekunder blankt vilket oroar bilar som Lamborghini Aventador LP700-4 och Ferrari F12 Berlinetta. Toppfarten på över 320 km/h är nog för att skapa oro om man just lagt handpenningen på en Lamborghini Huracán LP610-4 eller en Ferrari 458 Speciale och är den lika våldsamt snabb på bana som både 12C och P1 verkar vara så kan inte mycket rädda konkurrenterna. Hoppas bara att bilen är riktigt snygg också. Jag är nämligen en av de som är lite missnöjda med McLarens design. I mina ögon är 12C för standard och P1 är för fokuserad vilket gör att man tappat lite klassisk snygg superbil för att uppnå de galna siffrorna som P1 kan stoltsera med. Men design är en smaksak och jag vet att jag är relativt ensam med mitt missnöje över framför allt P1 utseende.

Bilen som mycket väl kan komma att få ett annat namn vid premiären kommer att täckas av på Genèves bilsalong som är öppen för allmänheten 6-16 Mars och innan dess är det pressdagar de två dagarna före.

I dessa tider av nyheter inför Genève är det ett hett tips att klicka på ”följ” för att inte missa något. Jag uppdaterar så fort jag kan och det finns mycket att se fram emot kan jag lova!

