Ferrari California T – Minsting Ferrarin uppgraderad

329408_1280

Ferraris nya skapelse som jag skrivit om har nu släppts. Som vi misstänkte handlade det om en ny Ferrari California. Namnet är endast förfinat med en ytterligare bokstav på slutet: T, och det vi väl alla vad det innebär! Ferrari har gett sig in i Turbo-matchen igen.

Designmässigt har vi inte att göra med något jätte nytt. Det är mest små estetiska ändringar där fronten fått sig mest tid för förändring. Om Ferrari California och Ferrari F12 hade fått ett barn hade den sett ut såhär. Så kan man säga det kort. Baktill är det minimala ändringar jämfört med föregångaren. De fyra utblåsen har ändrat position till ett klassiskt utseende med två brevid varandra på var sida. Förr var de ju ovanpå varandra som ni kanske kommer ihåg. Utöver detta är det små detaljer som ändrats i utseendet för att fräscha upp designen lite. Från sidan har bilen fått en mer F12 liknande look med luftintaget fram över hjulhusen.

Men det som gör detta till en verklig nyhet värd att nämna är bilens nya hjärta. Det är nämligen så att under motorhuven finner vi numera en 3,8 liter V8 med turbo. Man klarar att krama ut hela 560 hästkrafter och maffiga 755 Nm. Det fina med dessa siffror är att de självklart bär med sig hårresande prestanda! 0-100 km/h klarar nya turbo-hästen på 3.6 sekunder och vansinnes galoppen avtar inte förrän nålen på hastighetsmätaren pekar på 316 km/h. Som vi alla vet är en turbo ett bra knep om man vill ha mer effekt men samtidigt hålla nere förbrukningen. Ferrari har klarat att hålla ner denna till 1.05 liter per mil och ”endast” 250 gram co2 per kilometer. Inte illa Ferrari!

Bilen passar perfekt på soliga bergsvägarna ovanför Monte-Carlo men tack vare sitt fällbara plåttak som kan fällas upp eller ner på 14 sekunder, så är inte vårt minst sagt luriga klimat här i Sverige någon match för Ferrari California T.

Premiären sker på Genève och jag ska självklart ta en så nära titt på Ferraris nya bil som jag bara kan. Tyvärr är Ferrari inte speciellt generösa med att släppa in vanligt folk i deras monter. Vilket man i och för sig kan förstå.

Jag måste säga att jag gillar bilen som helhet. Kul med en turbomatad Ferrari och det finns detaljer jag gillar med designen. Men Ferrari har hamnat i lite av ett träsk när det gäller namn på den senaste tiden. LaFerrari var först och nu California T. Just det där sista T:et ger en väldigt icke exklusiv klang på det hela. Just för att det används av i stort sett ALLA biltillverkare när man har en eller flera turbo under huven.

 

Annonser