Ferrari 149M Project – Ny California?

14837_10152207229011970_676667801_n

Ferrari har något på gång, men vad? Med världens mest prestigefulla bilsalong bara några veckor bort kokar internet med nyheter. Ferrari har passat på att skicka ut en inbjudan att uppleva världspremiären av deras nya skape. Man kallar den 149M Project. Det är såklart inte namnet bilen kommer bära. Det är inte klart på något sätt att det rör sig om en ny California, men det är ganska troligt. Ferrari California har nämligen tjänstgjort som Ferraris instegsbil bra länge nu!

Om man ska tro på de rykten som cirkulerar lär Ferrari ge sig in i turbo-matchen med den nya bilen. Motorns antal cylindrar lär med stor sannolikhet bli 8 precis som California har idag. Ett alternativ är V8:an vi hittar i Maserati Quattroporte. Om Ferrari väljer den motorn kommer man självklart göra sitt yttersta för att krama ut ytterligare effekt.

En relativt lätt maskerad Ferrari California har setts då den testats. Frågan är om det bara är en av Ferraris många testbilar som i stort sett är ett skal. Motorn kan ju vara den man vill använda, men för att inte skapa spekulationer så puttar man in den i en existerande bil. Just detta har Ferrari och flera andra gjort förr och det är effektivt.

Utseendemässigt vågar jag inte spekulera. Ferrari har chockat mig med sina bilar på senare dagar så det kanske blir något HELT annorlunda än vad Ferrari brukar skapa. California eller något helt annat är som sagt oklart. Men att Ferrari planerar att visa något nytt på bilsalongen i Genève är spikat. Vi får se om man lyckas hålla bilens utseende hemligt hela vägen till dess premiär. Jag kommer följa utvecklingen och dyker det upp något nytt kommer jag självklart dela med mig av det. I annat fall kommer jag åka ner till mässan och fotografera den live. En stor sammanställning av årets bilsalong i Genève kommer som vanligt följa mitt besök!

Nedan följer en del bilder på den lätt maskerade Californian jag berättade om.

