Koenigsegg Agera HH

922514_562401037171847_1593310265_o

Koenigsegg Agera S är den senaste modellen i Koenigseggs tunna men extrema utbud. Det är en Agera R med en motor gjord för att utveckla ytterligare effekt på vanligt bensin. Agera R går ju att köras på E85 som ger extra effekt över bensin. Men Agera S har alltså en omgjord motor som kan utveckla nästan lika mycket effekt på bensin. Den senaste Ageran med tilläggsnamnet S är en bil som man döpt till HH efter ägarens initialer på hans efternamn. Heinemeier Hansson.Klingar det nordiskt? Det stämmer! Han är nämligen en dansk ung entreprenör/racingförare. Just dessa initialer är använda på en annan extrem bil. Pagani Zonda HH kanske ni känner till. Den står nere på ett litet showroom i Marbella. Och ja, det är samma ägare till den nya Koenigseggen!

Agera HH kommer bli den första registrerade Koenigsegg Ageran i USA. Den ska nämligen köras och avnjutas i Chicago. Än finns det få bilder på bilen. Men bilen är blå och svart precis som sin italienska syster Zonda HH. Agera HH får Koenigseggs nya fälgar som är gjorda av kolfiber och går att jonglera med. Hemligheten bakom den lätta vikten är att fälgarna trots att de har ganska maffiga ekrar är ihåliga.

Koenigsegg Agera HH är en av de häftigaste av Koenigseggs bilar, en bedrift i sig för jag kan inte tänka mig en enda ful Koenigsegg som gjorts. Min personliga favorit är fortfarande Agera S Hundra. Den 100:e Koenigseggen som förra året var Koenigseggs bidrag på Genève salongen.

Lite snabb fakta för er som behöver fräscha upp minnet. Motorn är en 5.0 liters V8 bestyckad med dubbla turbo. Tillsammans kramar man ut 1030 hk. Effekten är nog för att spöa Bugatti Veyron ganska rejält. Smäll i första växeln och tryck plattan i mattan. Innan du hunnit fatta vad som vrålar dig i örat står det 100 km/h på mätaren. Dubbla hastigheten är förbi på 7.9 sekunder och du seglar förbi 300 km/h något senare. Toppfarten är som alltid med Koenigsegg högst oklar. Men storebror Agera R har visserligen inofficellt men ändå kört 402 km/h och det var på ett event för amatörer på Nürburgring. Koenigsegg säger att Agera S klarar sig förbi 400 km/h och det finns nog få som tvekar på detta.

Jag har stor respekt för Christian Von Koenigsegg. Han har trotsat allas förväntningar och på tio år inte bara slagit sig in i den absoluta toppen av hyperbilar, utan även lyckats håna den uttalade kungen Bugatti Veyron vid TVÅ tillfällen. Först med Agera S Hundra mot en Veyron 16:4 för att sedan när Bugatti ville ha revansch och skickade den 1200 starka Veyron Vitesse göra om det hela. Inte ens när man körde från stillastående hade Veyron någon egentlig chans. Visst drog den till en början tack vare sin fyrhjulsdrift, men så fort bägge bilarna hade grepp var det bara en tidsfråga innan fransmannen var upphunnen och passerad. Det smått sinnessjuka är att eftersom Bugatti fortfarande är världens snabbaste gatubil på pappret med sin 431 km/h körning, så har Koenigsegg planer på en bil jag tidigare skrivit om. Namnet One:1 syftar på bilens vikt/effekt förhållande. Med en vikt på 1400 kg kommer One:1 ha 1400 hk och det är nästan skrämmande att tänka på vad den kommer vara kapabel till. Koenigsegg säger själva att man siktar på fullkomligt galna 450 km/h och varför inte? Det skulle smaka att kunna säga att världens snabbaste bil är från lilla Sverige. Men det är klart, Agera R är enligt mig redan det. Den har bara inte fått möjlighet att bevisa det än…

Annonser