Lamborghini Countach – Kanske Lambos bästa?

web630-lambos-1-il

Lamborghini Countach anses av många som den ultimata fadern av den moderna superbilen. Visserligen var föregångaren Miura först med att använda sig av en mitt-monterad motor men designmässigt var det Countach ALLA tog efter. Bilen kom som från ingenstans. Runda vackra mjuka formerna som Lamborghini innan hade visat upp på Miura och innan dess 350 GT byttes ut mot knivskarpa kantiga vulgära linjer. När bilen första gången sågs av en journalist, då i konceptform blev reaktionen legendarisk. Mannen ska ha sagt: COUNTACH! Ett uttryck man vid tiden använde sig av för att beskriva något vackert oftast en otroligt vacker kvinna. Bertone stod för den futuristiska designen och mannen med pennan och linjalen hette Marcello Gandini. Samma man som ritade Miura, så trots sin unga ålder hade han tidigare levererat!

Bilen introducerades på bilsalongen i Genève 1971 i konceptform och var en total chock för omvärlden. Lamborghinis kända dörrar som går uppåt föddes med Countach och har sedan dess suttit på samtliga av Lamborghinis V12-flaggskepp. Första produktionsmodellen av Countach kom 1974 och hette LP400. En V12-motor på 4 liter (tagen ur Miura) men med tiden växte motorn först till knappt 5 liter i 5000-serien. Och sedan i 25-årsjubileumsmodellen till 5,2 liter.

Lamborghini Countach går inte in i historien som en legendarisk superbil. En så futuristisk design har man nästan inte sett sedan dess. Nackdelen med bilen är att den är totalt opraktisk. Numera ska en superbil vara en snabb bil för dagligt bruk. McLaren 12C och Porsche 911 Turbo är två exempel. Lamborghini Countach är raka motsatsen. Bilen var så obekväm och jobbig att hantera. Det sägs att man behövde hjälp att köra bilen eftersom bilen var befriad från all lyx moderna bilar har. Men frågar du vilken bilnörd som helst i princip vilken man skulle ta, då svarar väl kanske 99% Countach trots att den inte skulle ha en chans på banan eller någonstans egentligen. Någon sa en gång att man inte betalar för prestanda, det är billigt…Du betalar för upplevelsen. Detta passar perfekt in på Countach. Du är misshandlad efter fem minuter med bilen. Du ser ut som en idiot när du kliver ut på gatan. Men trots detta är du den coolaste katten i stan! För alla som vet vad det är du kör kommer bli gröna av avundsjuka.

Det är svårt för oss som inte levde när Countach kom att förstå vilken total käftsmäll det var. Jag brukar jämföra den med Lamborghini Veneno. Rent designmässigt alltså. Det finns två läger med bägge bilarna. Ena sidan hatar dem för sin ”idioti” och den andra sidan älskar dem. 

En kul detalj som uppfanns av Lamborghinis legendariske testförare Valentino Balboni är sättet man backar. Eftersom bilen är så trång och svår att se ut ur skapar detta stora parkeringsproblem. Balboni kom då på att öppna dörren och sätta sig på instegslisten och därifrån styra bilen. En teknik som numera är klassisk och används av många Lamborghiniägare.

Personlig åsikt

Lamborghini Countach är en bil jag älskar väldigt väldigt mycket. Dess galna design faller mig helt i smaken. Och ljudet som V12-motorn ger ifrån sig är otroligt! I våras när jag upplevde Lamborghinis 50-jubileum fick jag se en hel hög Countacher både stå still och även köras för fullt. På flygplatsen i Bologna hade museet ställt ut sitt egna exemplar av 25-årsmodellen. En bil i ett nästan perverst skick. Den var ju liksom ny men 25 år gammal. Min favorit är dock 5000S. Jag har en svart modellbil stående på en hylla i mitt rum och i Italien fick jag se en exakt likadan bil. Fast då självklart den riktiga bilen. 

Nedan har jag lånat en tabell som visar olika modellernas prestanda och vikt. Modellen med namn Evoluzione är en specialmodell framtagen av ingen mindre än Horacio Pagani med hjälp av en avdelning som tog fram lättviktsmaterial. Mr. Pagani lärde sig alltså sin läxa hos Lamborghini.

Modell Toppfart Acceleration 0 – 100 km/h Tomvikt
LP 500 Prototype 300 km/h (186 mph) 5 s 1,130 kg (2,491 lb)
LP 400 309 km/h (192 mph) 5.4 s 1,065 kg (2,348 lb)
LP 400S 292 km/h (181 mph) 5.9 s 1,200 kg (2,646 lb)
LP 500S 300 km/h (186 mph) 5.4 s 1,480 kg (3,263 lb)
LP 5000S QV 295 km/h (183 mph) 4.9 s 1,490 kg (3,285 lb)
25th Anniversary 295 km/h (183 mph) 4.9 s 1,590 kg (3,505 lb)
Evoluzione 330 km/h (205 mph) 4.2 s 980 kg
LP 500 Turbo S Prototype 333 km/h (207 mph) 3.6 s N/A
Annonser