Lamborghini Huracán LP610-4

1499395_340159536126013_1386604266_o

Lamborghini Huracán LP610-4, så heter Lamborghinis nya bil som skall tjänstgöra längst ner i Lamborghinis näringskedja. Betyder detta att det är en tam och slö bil? Pfft! Kanppast!

Stampar du gasen i botten är du uppe i 100 km/h redan efter 3,2 sekunder. Det är inte dåligt för att vara det slöaste Lamborghini har att erbjuda. För några år sedan när Superveloce-versionen av Murciélago kom var det samma tid som gällde för den…

Detta är ett resultat av Lamborghinis fyrhjulsdrift. Den biter tag i asfalten som nästan inget annat på denna jord!

Toppfarten är något Lamborghini ägnar allt mindre tid på. Man har väl förstått att det bara är en siffra som man på sin höjd skryter med på något café. Men Huracán klarar iallafall över 325 km/h och det räcker nog gott och väl för de flesta.

Designen andas Lamborghini-DNA med flera detaljer som du kan känna igen från tidigare bilar. Det är en blandning av Gallardo, Sesto Elemento, Murciélago och självklart det elaka äldre syskonet Aventador.

Bilen saknar Lamborghinis välkända dörrar, men det visste vi sedan innan. De uppåt skjutande dörrarna är nämligen endast avsedda för Lamborghinis flaggskepp.

Lamborghini själva beskriver bilen som en supersportbil som ska rita om kartan för den här typen av bilar. Man erbjuder en blandning av eldsprutande racingbil som känns född på banan och ett par knapp tryck bort kan du glida runt bekymmersfritt i Strada Mode. Precis som Lamborghini Aventador har bilen tre olika setups. Strada, som är den mjukaste och mest behagliga. Sport som är en vassare variant och slutligen Corsa. Det är i Corsa Mode som bilen är totalt vid liv. Aventador har gjort sig känd som nackknäckaren hos många journalister just i detta mode. Men Huracán får en ny växellåda. ”Lamborghini Doppia Frizione” (LDF) heter den och är 7-växlad. Detta ger en snabbare växling och den misshandlar inte din nacke på samma vis som Aventador.

När du fått nog av vansinnig acceleration kan du alltid prova att ställa dig på den andra pedalen. Då kommer du få uppleva bilens keramiska bromsar. Bilen kommer som standard med dessa för att garantera maximal stoppkraft.

Med hjälp av ett smart nytt tricks som har Lamborghini lyckats hålla ner bilens förbrukning till 12,5 l/100 km. Detta kan jag dock inte berätta mycket mer om, för det är totalt oförståeligt för min del.

Något pris på bilen finns inte i dagsläget. Lamborghini lovar dock att mer information kommer släppas på bilsalongen i Genève i mars.

 

Annonser