Lamborghini Gallardo – Året om!?

new vs old

En superbil som Ferrari 458 Italia ger nästan alla gåshud av blotta tanken att köra en. Men likt de flesta superbilarna är den väldigt begränsad av klimatet. Nästan alla ställer in sina bilar över vintern. Men ett företag som insett att det kan vara värt att ha fyrhjulsdrift för säkerhetens skull är Lamborghini. Ta deras nu pensionerade V10-monster Gallardo. Den går att köra året om. Freestyle skidåkaren Jon Olsson har om inte annat bevisat detta. Men hur shoppar man feta vinterdäck till en Italiensk superbil bäst? Det är faktiskt lättare än man kan tro. På www.dackia.se kan du smidigt och lätt hitta vinterdäck även till de fetare åken här i världen. Gallardo rullar exempelvis på 295/30/19 bak och 235/35/19 fram. En uppsättning däck som inte är allt för lätt att hitta på andra ställen. Men Däckia har självklart vinterdäck som passar!  Däckia kan till och med utrusta storebrorsan Aventador med vinterdäck vid behov. Men även om det är fullt möjligt, tror jag att uppgiften att tämja den på vintervägar endast är för de mest erfarna!

Lamborghini Gallardo har tjänstgjort som Lamborghinis instegsbil de senaste 10 åren. Förra veckan rullade den sista bilen ut ur fabriken. En blodröd Gallardo LP570-4 Performante. Gallardo spåddes vara viktig för Lamborghini, men riktigt så viktig som den varit hade inte många kunnat drömma om. Efter 14.022 exemplar och 32 olika varianter har Gallardo rent av räddat Lamborghini från ännu en finansiell krasch. Den utgör faktiskt mer än 50% av alla Lamborghinis tillverkade under företagets 50 år som biltillverkare. Under dessa drygt 10 år som Gallardo byggts har bilens prestanda och motor vuxit rejält för att hänga med konkurrenterna. Ta Ferrari som exempel, sedan Gallardos entré har Ferrari släppt 360, 430 och nu även 458 Italia. Och kom ihåg att alla dessa har erbjudits i båda coupéer, cabrioleter och även lättade och trimmade varianter. I jämförelse med Lamborghini spyr Ferrari ut bilar(Jag räknar inte Gallardos versioner som modeller). Men vem vill skynda på ett företag som Lamborghini? Vi behöver bara titta tillbaka på bilarna man tidigare byggt och då inser man snabbt att det är bara dumt att skynda på dem. Talesättet som lyder den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge passar perfekt in på Lamborghini.

Även om många klagar på att Lamborghini byggt så många versioner av Gallardo, så kommer den gå in i historien som en av världens absolut mest älskade och lyckade bilar. Bara den detaljen att den kan köras på vintern är ju helt fantastiskt.

Advertisements