Rolls-Royce Phantom Coupé Ghawwass

rolls-royce-phantom-w

Exklusiva bilmärken brukar gilla att bygga unika bilar till sina mest välmående kunder. Rolls-Royce är sist ut med en bil man väljer att kalla Rolls-Royce Phantom Coupé Ghawwass. Riktar uppmärksamheten mot det sista ordet börjar nog de flesta klia sig i huvudet för dess innebörd. Fear not! Jag kan meddela att ordet betyder dykare och kommer från arabiska. Namnet och hela bilen hyllar de fridykande dårarna som riskerar sina liv för att hytta dyrbara pärlor i Bahrain.

Detta förklarar varför bilen är av en så annorlunda färg som turkos. Personligen tycker jag om bilar som sticker ut så för mig funkar den. Men jag har inte svårt att föreställa mig en massa brittiska grevar med Barbour-jackor och svarta labradorer som kanske anser detta som smaklöst.

Färgen turkos skall symbolisera havet och invändigt går det hela i beige och tukos för att symbolisera havet och sanden. Taket invändigt är besmyckat med ”stjärnhimlen” som Rolls då och då använder sig av.

Bilen i sig är i grund och botten en Phantom Coupé vilket betyder att den har ett fast tak, två dörrar som öppnas bakåt och en V12 på 6,75 liter (såklart). Motorns effekt är på Rolls-Royce-språk: Adequate. I siffror 460. Vad detta kan göra är helt ofattbart. 0-100 km/h kan du göra på 5,8 sekunder. Och då bakom ratten eller i baksätet av en av världens lyxigaste klumpar som både har läder som du knappt kan få på Gucci väskor och träslag av den värsta sorten.

Vem som beställt just denna bilen är oklart, men att det handlar om en extremt välbärgad person från mellan östern är högst troligt!

Bilder Via: TopSpeed

