Lamborghini Veneno LP750-4 Roadster – Lamborghini är tillbaka!

image

Året har varit fullsmockat av extrema bilar. Ferrari, Porsche och McLaren har alla släppt nya miljösmarta hyperbilar. Lamborghini däremot höll hårt i sina principer och släppte ett monster vid namn Veneno som start på ett årslångt födelsedagsfirande. Den såg ljuset för första gången i mars i år. Tre exemplar skall byggas och tillsammans ska de bära färgerna av italienska flaggan. Samtliga tre bilar kommer att vara grå, de som skiljer dem åt är en dekal på sidan av bilen. Varje bil bär sin egna färg, alltså en med grön, en med vit och en med röd stripe. Roadstern kommer dock erbjudas i vilken färg som helst. Bilen har nu efter rykten spridit sig äntligen officiellt fått en cabriolet-syster. Veneno är namnet och det är en hyllning som så många gånger förr i företagets 50-åriga historia, till en extraordinärt modig tjur som 1914 faktiskt lyckades med det ovanliga att döda matadoren den mötte. Veneno betyder även ”giftig”.

Bilen som kommer byggas i 9 exemplar kommer att ha ett än mer extremt styckpris än coupén hade. För coupén betalade tre personer gladeligen 3 miljoner euro plus lokala skatter. Lamborghini tvekar inte en sekund att samtliga av de nio cabbade bilarna även dem kommer sälja slut innan vi vanliga ens fått se bilen i verkligheten. Priset för Veneno Roadster är verkligen i sann ”less is more-anda” då den kostar 3,3 miljoner euro plus lokala skatter. Under skalet är bilen identisk med coupén. Det innebär att motorn som är lyft från Aventador är 50 hk starkare än originalet. Det ger Veneno-serien totalt 750 hk. Detta ger lite förbättrad prestanda. 0-100 km/h är förbi på 2,9 sekunder, bilen tröttnar inte förrän den digitala mätaren pekar på 354 km/h. I coupén är dessa siffror 2,8 samt 355 km/h. Veneno Roadster väger otroligt nog 40 kg mindre än coupén. Och jämfört med Aventador Roadster väger Veneno Roadster hela 235 kg mindre. Lamborghini Veneno LP750-4 Roadster är i mina ögon något av det råaste som skapats. Två läger finns angående bilen: den ena sidan hatar bilen över allt annat. Den andra som jag tillhör älskar bilen för att den är så extrem och rent vansinnig på alla plan.

Lamborghini Veneno är så extrem att den faktiskt blivit framröstad till historiens fulaste bil i en amerikansk undersökning. Resultatet var i mina ögon helt galet med tanke på att Veneno är så radikal och brutal som en Lamborghini ska vara. En kul detalj är att Fiat Multipla ansågs enligt undersökningen som en snyggare bil än Veneno…

Den mest använda kritiken till Lamborghinis värsting är att man får lite prestanda för pengarna. Det är en kritik som jag personligen inte köper, jag menar vilken superbil är egentligen bra valuta för pengarna. Kunderna man riktar sig till struntar i det bara dom får det mest extrema som finns att köpa. Och visst, Veneno är inte snabbare än Bugatti Veyron som kostar en tredjedel av Veneno Roadster. Men återigen är det inte poängen med bilen. Du kan få 560 stycken Dacia Sandero eller varför inte 20 stycke. Ferrari 458 Italia? Men problemet är att då löper du mycket större risk att möta en likadan än om du köper en Veneno Roadster, och det är exakt det som är poängen. Kosta vad det vill, huvudsaken är att man blir unik. Till och med den strikt limiterade Bugatti Veyron är ”vanlig” om man jämför med Veneno Roadster.

Advertisements