Spion: Lamborghini Cabrera

Lamborghini photo at LamboCARS.com

En av världens mest eftertraktade bilar är Lamborghinis efterträdare till 10 år gamla och mer än 13.000 exemplar byggda Gallardo. Den sågs nyligen då den testades i skydd av nattens mörker. Lamborghini är kanske bäst i världen på att hålla sina bilar undan allmänheten. Bilderna visar en visserligen väldigt maskerad bil, men man skymtar trots allt en del detaljer. Exempelvis kan vi se att bilens profil påminner skarpt om storebror Aventador, något jag personligen välkomnar med öppna armar. Det stora luftintaget på dörren som Gallardo hade har bytts ut mot ett håll likt de Murciélago hade. Testbilen visar upp ny design på fälgarna. En design man lätt känner igen som Lamborghinis men den är uppfräschad och vassare.

Vänder vi blicken bak på bilens akter hittar vi en design som påminner mycket om monstret Sesto Elemento. Bakljusen är smala och inte Y-formade som dem vi hittar på Aventador. Fyra avgasrör pryder bilens akter och över V10:an som såklart är placerad bakom föraren hittar vi ännu en fräsch design. Nämligen bilens motorlucka.

Fronten på bilen är mest maskerad. Trots detta kan man ana bilens ungefärliga design. Det är ingen tvekan om att det är en design som kommer från Lamborghini här inte. Aggressiv och kantig design på klassiskt Lamborghini-vis är vad vi kan vänta oss!

Motormässigt blir det med största sannolikhet en trimmad version av Gallardo’s V10:a på 5,2 liter. Det talas om runt 600 hk och för första gången i Lamborghinis historia en dubbelkopplingslåda. Någon manuell bil blir det inte. Man kan se paddlar bakom ratten om man tittar noga. På Lamborghini-språk heter detta E-Gear. Man riktar alltså på riktigt in sig för knock både på Ferrari och McLaren som i dagsläget knappt orkar bry sig åt dinosaurien Gallardo. Och inte är det konstigt. När Lamborghini Gallardo kom byggde Ferrar 360, sedan dess har man kommit med två modeller. Men vi känner Lamborghini och de är inte ett företag som stressar fram produkter. 

Någon premiär är inte känd ännu. Det finns rykten som talar om en konceptbil på Frankfurts bilsalong nu i dagarna. Men produktionsbilen lär inte visas förrän Genève som går av stapeln 6-16 mars nästa år. En premiär på Genève är något jag personligen hoppas på just för att jag ska dit.

Prismässigt vet vi att konkurrenterna lagt sig precis runt 2-miljonersklassen. Därför lär Lamborghini lägga sig där med!

Annonser