Duell: Koenigsegg Agera R vs Bugatti Veyron Super Sport

6233324548_3f3c8df30b_bDen här duellen handlar om världens kanske snabbaste bilar. I ena ringhörnan hittar vi tysk-ägda fransmannen Bugatti Veyron Super Sport. Och i den andra hittar vi sveriges stolthet Koenigsegg Agera R. Let’s get ready to rumble!

2011-Bugatti-Veyron-Super-Sport-wallpaperBugatti Veyron Super Sport

Världens snabbaste serietillverkade bil. Bara det känns som ett tungt argument för denna bilen. Men låt dig inte luras av den vansinniga toppfarten som officiellt är satt på 415 km/h för att garantera kundernas säkerhet. Det här är en av världens mest avancerade bilar. Motorn bakom föraren är en 8-liters stor W16 motor som är bestyckad med 4 turbos. Den utvecklar hela 1500 Nm vridmoment och sanslösa 1200 hästkrafter. Detta gör att bilen med sina knappa två tons vikt ändå klarar att göra 0-100 km/h på 2.46 sekunder. Den magiska 300-gränsen är du förbi 16.7 sekunder efter det att du tryckte på gasen första gången. Den brutala accelerationen kan du tacka fyrhjulsdriften från svenska Haldex för. Det som gör Bugatti Veyron och framförallt Super Sport-versionen så makalös är att den trots sin brutala prestanda och enorma motor, som både till antal cylindrar och antal turbo är dubbelt så stor som Koenigseggs samtidigt kan köras med komfort som heter duga. Bilen har har komfortmässigt jämförts med en Bentley. Jag tror att likt många citat gjorda av journalister är detta kryddat rejält dock. En annan sak som är vansinnigt med bilen är dess stabilitet. Den ska i princip kunna maxas av vem som helst utan att du lämnar fläckar i stolen när du klivit ur. För en person som vill ha något helt unikt och nästan schizofrent är är detta den perfekta bilen. Du kan lugnt och säkert glida till jobbet varje dag i bilen som du på helgerna tar ut och pressar så hårt du bara vågar.

2013-Koenigsegg-Agera-R-8-1024x682

Koenigsegg Agera R

Om Bugattin är en Bentley med dragster-prestanda är Koenigseggen en F1-bil för gatan ungefär. I Koenigseggen saknar man mycket av den lyxen som Bugattin erbjuder. Men alla mynt har två sidor och den andra sidan av det hela är att du sparar vikt. Koenigseggen väger 1 330 kg medan Bugattin väger hela 1838 kg. Och lägg då till att Koenigseggen bara saknar några futtiga hästar på Veyron. Medan man gärna talar om 0-100 och toppfarter hos Bugatti talar man hellre om 0-300 och 0-300-0 km/h-tider hos Koenigsegg. Visst är man slagen till 100 km/h på grund av att man valt bakhjulsdrift istället för fyrhjuklsdrift i Koenigseggen. Och officiellt är det inget som slår Bugattin i toppfart. Man har ju ett rekord på 431 km/h som fortfarande är oslaget av konkurrenterna. Men en väg som tillåter farter över 400 km/h är inte något man hittar överallt direkt. Bugatti har tillgång till en medan Koenigsegg får klara sig med en mycket kortare flygbana. Detta gör att det är omöjligt för Koenigsegg att bevisa exakt hur fort man kan köra, men enligt Koenigsegg själva så klarar bilen i teorin iallafall 440 km/h. Och tittar man på de siffror som Koenigsegg förespråkar så känns det väldigt troligt att Koenigsegg egentligen bygger snabbare bilar än Bugatti. Från 0 upp till 300 km/h och tillbaka till 0 igen avklaras i Agera R på 21,19 sekunder. Samma färd i Bugattin tar dig 25,3 sekunder. 0-300 km/h i Bugattin är uppnått efter 17,9 sekunder medan det är avklarat i Agera R på 14.53 sekunder.

Slutsats

Detta är en enormt svår duell att avgöra. Det finns egentligen inte något rätt och fel. Bägge bilarna har klara för och nackdelar. Men jag skulle personligen kora Koenigsegg Agera R som vinner just på grund av att den är mer ”superbil” än Bugattin. Men det är å andra sidan hela poängen med Bugattin att vara både och. Men enligt min smak på bilar är Koenigsegg Agera R vinnare i den här duellen. Dessutom är ser Bugattin inte i  närheten av lika bra ut som Koenigseggen gör och prismässigt kostar en Bugatti mycket mer än en Koenigsegg.

Jag skulle hemskt gärna höra vad ni som läser har för åsikt. Kommentera gärna!

Annonser