Duell: Koenigsegg Agera vs Pagani Huayra

Den här duellen mellan Pagani Huayra och Koenigsegg Agera är väldigt tät. Men för mig finns det en vinnare och den avslöjar jag i slutet som vanligt.

 

koenigsegg-agera-xl-1Koenigsegg Agera

Koenigsegg Agera är en av världens absolut snabbaste bilar. Ingen vet exakt hur snabb den är, men att den klarar 400 km/h tvekar jag inte en sekund på. Koenigsegg Agera har två syskon. Närmast är Agera S som egentligen bara är en optimerad Agera. Skilnaden är att i Agera S ligger effekten på strax över 1000 hk medan man i Agera på samma bensin från nöja sig med 940 hk. Storebror heter Agera R och är vassare på allt. Effekten ligger högre än Agera S och toppfarten är i teorin 440 km/h. På Nürburgring under en bandag körde en Agera R över 400 km/h på långa rakan. Det är ett starkt bevis på dess kapacitet. Men den är å andra sidan inte en lika bra matchning med Pagani Huayra. Kanske klämmer in en Agera R vs Veyron Super Sport om i framtiden. Nåväl tillbaka till Agera!

Koenigsegg är och har alltid varit ett företag med siffror som paradnummer. 0-100 km/h är ett bra exempel: under 3 sekunder. Toppfart: 395+ km/h (Inte bevisat men efter ha sett hur dessa bilar går så tvekar jag inte på att den klarar det). Den är dessutom otroligt rå till utseendet. En Lamborghini eller en Ferrari kan ofta framstå som flashiga och lite wanna be. En Koenigsegg ser ut som den är på ett uppdrag. Den känns fokuserad och kapabel till rekord.

 

pagani-huayra-xlPagani Huayra

Pagani har för inte allt för länge sen sagt adjö till den fantastiska Zonda. Efterträdaren går under namnet Huayra (Why-Ya-Rah uttalar jag det). En inte helt lätt uppgift eftersom Zondan liksom grep tag i nästan allas hjärtan och tatuerade in sitt namn i själen på varenda biltokig person. Men med en helt makalös nivå av kvalitet har den blåst alla superbilar av banan på många vis. Motorn som levereras av AMG är på 6 liter och till skillnad från Koenigseggen som har 8 cylindrar så har Pagani Huayra rätt motor i min smak. En V12 som ger runt 730 hk vilket räcker gott och väl för att få det 1,3 ton lätta konstverket att accelerera till 100 km/h på under 3,5 sekunder. Toppfarten är på 370 km/h och vem behöver egentligen mer? Jag har personligen ett problem med Pagani Huayra. Dess utseende. Bilen är visserligen utvecklad med de mest avancerade aktiva aerodynamiska tricksen du kan hitta. Men den är inte för mig en snygg bil.

 

Slutsats

För mig är Koenigsegg Agera vinnaren. Det är tajt som bara den men jag kan tyvärr inte släppa iväg en så otroligt ful bil som Pagani Huayra som vinnar. Speciellt inte mot en bil som inte bara är svensk utan också en av världens absolut bästa bilar på alla sätt och vis. Vinnaren är Koenigsegg Agera.

