Duell: Ferrari 485 Italia mot McLaren 12C

2012_mclaren_mp4-12c_group_fe_6091129_600

Jag fick en riktigt bra idé av en läsare här på bloggen. ”Kan du inte göra en jämförelse mellan McLaren 12C och Ferrari 458” sa han. Det lät spännande så here goes!

Ferrari 458

Bilen som hyllats av de tyngsta namnen inom motor journalistik. Bara det säger en hel del om dess kvalitet. En av Ferraris absolut bästa bilar genom tiderna och för en i Ferrari-mått billig peng. Grundpriset på precis över 2 miljoner gör att den slipper stångas med Lamborghini Aventador och de andra bjässarna. Vad får man då för sina 2.040.000 kr? En av världens bästa motorer, en hel massa härliga trolleri som männen och kvinnorna som bygger en av världens mest framgångsrika F1-stall, har utvecklat. Du har smarta aerodynamiska detaljer överallt som hjälper till att göra bilen hanterbar. Motormässigt har du en V8:a utan hjälp av någon turbo som utvecklar 570 hk. Motorn som förresten är på 4,5 liter är parad med en F1-låda med sju växlar. Bilen har en dubbelkopplingslåda som i lätta drag innebär att nästa växel redan är på stand by så när du klickar till på paddeln för att växla från exempelvis 3 till 4 så går detta direkt och du slipper en paus i den vansinniga accelerationen. Och så får man ju inte heller glömma att vi har att göra med en Pininfarina-ritad Ferrari. Det är inte mycket på jorden som slår det. Bilen är en vansinnigt vacker och samtidigt rå skapelse. Min favorit detalj är dess tre centrerade avgasrör som får en att minnas gamla Ferrari F40 från 80-talet. En annan detalj jag älskar är bilens aerodynamiska tricks, framförallt två. Det första är i fronten. Två kolfiberbitar, en på var sida av bilen trycks ner och pressar därmed ner luft under bilen i högre farter. Varför? Jo för att ge bilen bättre väghållning. Den andra är ovanpå bilens främre däck. I hjulhuset sitter några hål. Ferrari har nämligen förstått att när man kör fort bildas det luftströmmar från hjulen. Dessa strömmar filtreras ut i utsug ovanför däcken och fortsätter längst med bilen och därmed trycker ned bilen ytterligare mot vägen.

McLaren 12C

Om Ferrari 458 är en bil för gentlemän att stila i, så är McLaren 12C en racingbil för gatan. Bilen är så bra byggd att den är lika långt ifrån en gammal superbil som bara går sönder som en pansarbil. Den är liksom skottsäker kan man säga. Du vet att tar du den ut på en bana kommer du köra ifrån allt du möter inte bara i din prisklass, utan även en bra bit över. Ett exempel är att den är betydligt snabbare än dyrgripen Bugatti Veyron Super Sport runt Top Gears testbana i England. McLaren utvecklade visserligen bilen till stor del på just den banan, men tiderna är nästan vansinnigt stor skillnad på. Jämfört med Ferrari 458 Italia som kom runt på respektabla 01:19.1 var det slakt. Samma bana körde McLaren 12C runt på (håll i er nu) 01:16.2! Det är en bil som är sammanställd på en fabrik som får en kirurgs verktyg att framstå som smutsiga. Allt går rätt till och bilarna man bygger håller och går som bara den. Men många talar om att man saknar känslan. Jag har inte kört någon av bilar men jag kan köpa det argumentet. Motormässigt har vi lika många cylindrar, du har däremot två turbo att leka med. Max effekten är ca: 600 hk. Precis som i Ferrarin har vi både en 7-växlad F1-låda och smart F1-teknik. Exempelvis har McLaren 12C något som heter brake-steer. Bilen känner av när du kör i en kurva vilket hjul som ska bromsas för att få bättre svängradie. Dessutom har bilen en stor aktiv spoiler som höjs och sänks beroende på behov. Detta är smart därför att du kan ha en aerodynamiskt halare bil på snabbare partierna så du kan köra fortare, och samtidigt ha en väldigt stadig bil vid kurvor med hjälp av spoilerns downforce. 

Slutsats

Personligen skulle jag köpa Ferrarin eftersom jag tycker att varvtider är inte så värst viktiga. Jag tar hellre en snabb bil med fantastisk körglädje och en en själ än en själlös bil som varvar mig efter fem minuters körning. Jag tycker dessutom den bra mycket tamare 12C inte har en chans mot Ferrarin utseendemässigt. Men det är bara min åsikt och vad jag letar efter och uppskattar hos en bil. Det finns två sidor i denna frågan men min hemort är Maranello och inte Woking just denna gången.

