Hyllning: Lamborghini Sesto Elemento ( 18+ )

602860_491744260867764_1845004968_n

Efter gårdagens avsnitt av Top Gear kände jag mig inspirerad, nej MANAD att skriva en hyllningsartikel om Lamborghini Sesto Elemento.

Bilen är speciellt framtagen för en liten grupp extremt rika personer som känner att de behöver världens mest radikala banbil. Bilen är ren pornografi för en bilälskare som jag själv. Själva konceptet är design av funktion. Det betyder att du inte har massa onödiga saker att pilla på. Det du har är det du behöver för ett gäng snabba varv på vilken bana som helst.

Receptet för en snabb varvtid är lätt. Du behöver en lätt bil. Men Lamborghini är Lamborghini vilket betyder att saker och ting vässas ännu mer. Man har nämligen byggt bilen på en Lamborghini Gallardo LP570-4 Superleggera, det betyder att motorn man har att leka med är en V10:a som utvecklar 570 hästkrafter. Den är ihopkopplad med en E-Gear växellåda med feta paddlar bakom ratten. Och vikten jag tidigare talade om, den är under kontroll kan man helt klart säga. Hela bilen med motor och fyrhjulsdrift väger endast 999 kg! Det gör att man har en kg/hk siffra på 1.75 vilket är riktigt våldsamt! För att få en liten vag uppfattning om hur stört detta är så väger en VW Polo 1.6 mer än Sesto Elemento. Den sinnessjukt låga vikten kommer efter ett samarbete mellan Boeing och Lamborghini. Man jobbade ihop och lyckades få fram ett nytt material. En blandning av kolfiber och plast. Både plast och kolfiber är väldigt lätt. Men i och med att det är mest kolfiber så är det en otroligt stark konstruktion.

Det fantastiska med Sesto Elemento är hur vulgär och vansinnig den är på alla sätt och vis. Du skulle kunna ha konstutställning med bilens interiör. Den röda ratten, de aggressiva och också dem röda växlingspaddlarna bakom ratten, instrumenten, kuddarna som agerar som säte, allt är i sig en uppvisning av design. Du hittar inte mer onödigt i en Sesto Elemento än du hittar i en 2013 års F1-bil i princip.

Det finns en del detaljer som jag gillar extra mycket. De utomjordiska avgasrören som sticker upp under spoilern bak är den första. Den andra detaljen jag älskar mest med bilen är bilens motorlucka. Du har kanske världens råaste motorlucka som skiljer V10:an från omvärlden. De 10 sexkantiga hålen som är målade i rött är på något sätt så respektingivande. Om jag får välja en detalj till är det nog bilen vindruta av plast. Man har gått så långt för att spara vikt att inte ens rutorna får vara av glas längre!

Jag såg faktiskt bilen på håll när jag var i Italien på Lamborghinis 50-årsjubileum. Den stod inne på fabriksområdet tillsammans med SUV:en Urus. Jädrar vilket monster! Den är så extremt låg. Den ser mer ut som en framtidsbil inom Super Trofeo än något Lamborghini faktiskt byggt till kunder. Markfrigången var ungefär som mellan sulan på mina skor och marken. Alltså obefintlig

Resultatet är att du kan stampa på rejält när du vill. Vågar du trotsa dina instinkter i att släppa gasen i 2,5 sekunder så är du uppe i hundra kilometer i timmen! Välkommen till världens lättaste och snabbaste Lamborghini – Någonsin!

De 20 bilarna som ska byggas är alla (såklart) redan sålda. Priset på 2 miljoner pund ungefär översätts till 20 miljoner kronor.

 

Advertisements