Lexus LFA – Världens snabbaste Lexus

2012_lexus_lfa_wallpaper-t2

En superbil måste uppfylla en hel rad krav. Några av dessa är att bilen ska vara snabb som tusan, den ska vara exklusiv och byggas i få exemplar, utseendet ska skrika nästan desperat efter bekräftelse och avund från allmänheten. Ett praktexempel på detta hittar vi hos…Lexus!

Bilen jag talar om heter Lexus LFA. Den är snabb som blixten, eller vad sägs 0-100 km/h på 3,9 sekunder, tills man hittade knappen till ”Launch Control”. Då skalades tiden till 3,6 sekunder när tidningen Car and Driver. Toppfarten nås först när nålen pekar på 326 km/h. Detta gör att bilen hänger av både bilar från Lamborghini, Ferrari, Porsche. Alltså en klar utmaning för de mer erfarna i branschen. Men den har ju trots allt en del kvar prestandamässigt till att kalla sig hyperbil. Trots ett pris som slår flera hyperbilar! Priset är nämligen smått sinnessjuka $375,000 då den släpptes 2010. Jag såg en reklamskylt en gång på en LFA i Stockholm. 4.150.000 kr ville de ha för en LFA i Sverige. Prismässigt är det lite korkat att gå på en LFA eftersom den har prestanda som matchas och till och med ibland slås av superbilar i 2-miljonersklassen. Men samtidigt köper nog få bilen för ”bang for the buck”. Många LFA-kunder är nog starka Lexus-fantaster med plånböcker tunga som sten!

Exklusivitet är ett viktigt element i receptet för en superbil som man absolut inte får underskatta! Lexus har gjort sin hemläxa och byggde endast 500 exemplar av bilen. Den sista rullade faktiskt nyligen ut ur fabriken. Den snabbaste versionen heter ”Nürburgring Package” och är ännu värre på alla plan än ”vanliga” LFA. Den såldes exempelvis för $445,000 då den släpptes 2011. Bilarna bestyckades med diverse kolfiber kjolar för att göra resan på ”Det gröna helvetet” än mer stötigt och kvickat avklarat.

Utseendemässigt väcker bilen uppmärksamhet. Den är lite svår att tolka. Den väcker inte uppmärksam som en Lamboghini. Inte osar den klass och finess som en Ferrari heller. Den är mer som en McLaren MP4-12C. Du inser att det är en extrem bil och du stannar till om du ser en. Men du kan aldrig gissa riktigt hur galen den är. Endast de mest inbitna bilälskarna vet vad en LFA faktiskt är kapabel till. Personligen kallar jag den ytterst ironiskt för ”Rymd-Toyotan”. Ett smeknamn lika sant som att kalla en Ferrari för en Racer-Fiat eller en Lamborghini för en eldsprutande Audi ungefär.

Magin i LFA ligger i bilens banegenskaper. Den fullständigt äger på banor. På Nürburgring har den kört på 7:38 min i standard-versionen och i med Nürburgring paketet på var åkturen över redan efter 7:14.64 min. Om du köpte bilen för att köra fort på Nürburgring kommer du inte bli besviken! Tiden är femte snabbaste någonsin för gatulegala bilar. Ferrari 458 Italia och McLaren 12C (MP4-12C) som jag tidigare nämnde är en hel fikarast efter på: 7:28.00 min. Lamborghini Gallardo som prismässigt och prestanda matchar britten och italienaren på alla plan hittar vi 7:38.00 min. Förmodligen ungefär då Lexus-föraren sitter i VIP Launchen på flygplatsen på väg hem.  Bilen är verkligen gjord för bana. Det är då all magi och alla år och alla miljarder som Lexus lagt ner på bilen syns. Visste ni förresten att just när bilen var klar för premiär ändrade man sig och tyckte att bilen inte skulle vara i aluminium utan i kolfiber. Allt skrotades och gjordes om. En vansinnig bedrift! Det var inte bara tidskrävande utan även ett självmord pengamässiga! Det är ett projekt för att visa upp vad Lexus kan göra. Att man förlorar pengar per bil man säljer är precis som med Bugatti Veyron. Det äts förmodligen upp hundra gånger om av andra bilar under samma koncern. Det är bara en uppvisning.

Den enda gången jag sett en Lexus LFA i mitt liv var på Genèves bilsalong. Jag kan minnas fel, men jag tror det var 2011. Bilen var en gul/orange LFA utrustad med Nürburgring Package. Det var ett orättvist möte eftersom den var under samma tak som Bugattis, Ferraris, Lamborghinis för att bara nämna några. Men det kändes i kroppen att det var en speciell bil.

(Jeremy Clarksson från Top Gear klassar bilen som en utav de absolut bästa bilarna han kört. Och det säger en hel del!)

Totalt byggdes 500 exemplar. 450 stycken LFA och 50 med Nürburgring Package. Samtliga är sålda och den sista rullade ur fabriken vid årsskiftet.

Annonser