Top Fuel Dragsters – Insane In The Brain

157-TonySchumacher-Saturday-Dallas

En sport jag blev introducerad till för en massa år sedan är drag racing. På pappret låter det hela riktigt idiotiskt och osexigt. Två bilar som kör så fort dom bara klarar och första bil att nå mål 402 meter bort är vinnare. Men i verkligheten är det en upplevelse utöver det vanliga! Kungaklassen heter Top Fuel och nu ska ni få lära känna dessa nitrometan-slukande monster lite bättre.

Fakta och siffror

När de flesta människor tänker på drag racing kommer en lång smal bil upp i huvudet med en stor vinge, enorma backdäck och minimala backdäck. Det är en Top Fuel. Det finns inte något på en Top Fuel som är normalt. Ta exempelvis kompressorn. Den kräver mellan 800-1000 hästar på vevaxeln bara för att fungera! Eller vad sägs om detta: En Top Fuel-Dragster accelererar från 0-100 km/h på ungefär en halv sekund. Och visste du att en bilarna förbrukar bränsle i samma tempo som ett Boeing 747 Jumbo Jet? 3,78 liter i sekunder helt enkelt!

En av de sjukare siffrorna jag läste en gång var att om du kommer åkande i en bil, ska vi säga en Bugatti Veyron SuperSport i 200 mph(322 km). Så passerar du en parkerad Top Fuel i denna farten. Precis när ni är bredvid varandra så gasar föraren till i Top Fuel-bilen. Innan du har nått målet 402 m från det att ni var bredvid varandra så har du förlorat ledningen och är sist över mållinjen…

Motorerna är begränsade till 500 kubik tum vilket är 8 liter men trots det utvecklar man ca: 8000 hk och 8135 Nm vridmoment. Det betyder att varje cylinder utvecklar 1000 hästar alltså mer än Lamborghini Aventador, Ferrari F12 Berlinetta eller Pagani Huayra producerar på 12 cylindrar!

Om ett lopp går felfritt måste bilarna accelerera till farter runt 500 km/h på 402 meter. Detta betyder att vid startögonblicket utstår förarna 8 g-krafter. Jag bör även lägga till att toppfarten inte är uppnådd vid mål utan redan efter halva banan. Något som gör det hela så mycket sjukare!

Den snabbaste tiden som mätts upp i Top Fuel är 4,441 sekunder på 402 m tiden sattes av Tony Schumacher. Den högsta noterade hastigheten är 533 km/h.

Om allt går rätt till klarar en Top Fuel att köra en race på runt 4,5 sekunder. Om all utrustning är betald, teamet jobbar gratis och ingenting går sönder(Vilket det alltid gör), så kostar en sekunds racing $1000. Men eftersom inget av detta någonsin händer så är sporten i verkligheten betydligt mycket dyrare än så!

Innan varje race måste bilarna göra en lång och rökig burn out för att få varma och greppvänliga däck. Om man inte gör detta så spinner bilarna med lätthet hela vägen till mål och loppet är kört!

De enorma bakdäcken utsetts för en så enorm påfrestning att däcken är helt slutkörda efter 3 km. Skulle jag åka till exempelvis Sergels Torg fram och tillbaka skulle jag få byta däck sex gånger! Och hela motorn ett antal gånger! Däcken är extremt mjuka så när bilarna startar veckar sig däcken av kraften. Skulle man haft hårda däck hade de sprängts av krafterna! Om den enorma spoilern bak inte fanns så hade bilarna lyft. Vid toppfart trycker den ner bilen med 5,4 tons tryck!

Inte bara den enorma spoilern trycker ner bilarna mot asfalten utan även själva kraften från avgaserna som slungas ut med en kraft av 367 kg.

En av de mest slående sakerna med Top Fuel-racing är ljudet! Vid full gas fylls luften av ett ljud på hela 163 dB. Att sätta örat mot högtalarna på en Guns ”N” Roses konsert skulle vara en mildare upplevelse! Därför delas det ut öronproppar vid evenemangen. Men det inte bara låter när bilarna drar iväg. Det skakar i marken och kroppen. Vid ett tillfälle har det mätts upp 3,2 på richterskalan. Det är en mindre jordbävning.

Personliga minnen

När jag var yngre var jag med en kompis på drag racing på Mantorp Park. Första gången jag såg Top Fuel kommer jag aldrig glömma. Jag stod vid sidan av banan vid ett stängsel. Jag var ungefär 250 meter från starten. Jag såg ner till starten och när bilarna drog på hördes det knappt. Ju närmare jag kom desto fler åskådare tog upp händerna och höll för öronen. Lite så vågen på en hockeymatch. Så var den framför mig. Det gick så fort att hjärnan inte hängde med. Ena sekunden kom den åkande, andra var det en stillbild i hjärnan och när jag var med i matchen igen och såg bilen rulla var fallskärmarna som bromsar bilarna utfällda och bilen var ett hundratal meter bort.

En annan upplevelse jag aldrig kommer glömma var några år senare när jag var med min pappa på samma evenemang. På drag racing har man ”open pit” vilket innebär att man får vandra runt bland teamen och se på när de bygger ihop bilarna och värmer upp dem inför tävling. Jag gick fram till en top fuel och inspekterade motorn lite. Jag märkte inte att folk började dra sig undan och att teamet halade på sig gasmasker. Men jag förstod ganska fort varför. Jag stod ett bar meter från bilen rakt bakom avgasrören när den plötsligt startade. Helt oförberedd, utan öronproppar eller något skydd för mina öron. Men i det läget var inte ljudet det jag slogs av mest. Jag blev träffad av ett gult moln av förbränd nitrometan rakt i ansiktet. Det var omöjligt att stå kvar. Jag ryggade tillbaka och ögonen sved och tårarna rann som om jag fått pepparspray rakt in i ögonen. Trots att jag gick bort från bilen och alla åskådare kunde jag knappt se något och det sved i hela kroppen. Det tog ett tag innan jag var återställd igen. Men minnet lär aldrig försvinna!

