Minerva JM Brabazon

32

Trenden verkar vara att försöka slå sig in på den hårda super och hyperbilsmarknaden. Vi har det senaste året sett och hört talas om bilar från alla världens hörn. Den senaste heter Minerva JM Brabazon och kommer från Belgien. Namnet liksom de allra flesta små nya tillverkare känns aningen krångligt och taskigt. Vad bilen ska kunna prestera är allt annat än taskigt…

I dagsläget handlar det om ett koncept och därför är det mesta oklart. Men det talas om helt vansinniga siffror. Motorn är på 12 cylindrar i V-form. Inga siffror på slagvolym än men V12:or brukar nästan alltid vara av storleken större så kanske 5-6 liter? Till detta väntas även fyra elektriska motorer, en på varje hjul. Trenden verkar vara att gå emot det klassiska konceptet för en superbil, nämligen att ha en enorm motor som drar massvis av bensin. Lite snällare tänk verkar mer och mer smyga sig in även hos de värsta tillverkarna. Vi har ju redan fått smaka på två av bilvärldens giganter då Ferrari och McLaren samtidigt släppte hybrid-superbilar på Genève mässan i mars. Och Porsche har ju sin 918 Spyder som man försenat något men som bygger på liknande tanke.

Toppfarten för Minerva JM Brabazon ska ligga i 250 mph-regionerna. I km/h översätts det till drygt 400. Men att säga att bilen klarar 400 km/h är en helt annan femma än att faktiskt göra det.

Det talas om en vikt/effekt siffra på 1/1. Något som skulle bädda för en hissnande 0-100 sprit. Någon siffra på detta finns tyvärr inte men ser vi på liknande bilar så lär vi tala om 3 sekunder eller snabbare. Men det är bara en ren gissning från min sida.

Utseendet påminner om en del bilar. I profil har den skarpa 918 Spyder-drag baktill och över dörrarna och taket känns bilen som McLaren P1. Framifrån känner jag igen mig mest med Acura NSX Concept eller kanske Audi R8 på lamporna. Bakifrån känner man igen Koenigseggs tidigare bilar framförallt över taket. Noterbart är bakrutan, eller snarare den skottglugg som utgör bakruta. Den lär dock inte bli kvar vid en eventuell produktionsbil. Det känns inte speciellt säkert att inte se bakåt. Men det är klart, i en bil med 1/1 hk/kg och en toppfart runt 400 är väl inte sikt bakåt något att tänker allt för mycket på. Det är ju trots allt framför dig du vill ha koll!

För att vara en helt okänd bil från ett land känt för choklad och matlagning är en superbil någon helt nytt. Med alla siffror och den annorlunda men läckra designen både tror och hoppas jag att det blir ett lyckat företag.

Annonser