B Engineering Edonis – Doldisen med stort hjärta

_origin_Edonis-3

Här på min blogg skriver jag då och då om bilar som satt spår i världen och kanske framförallt mig. Denna gången är det Italienska B Engineering Edonis som jag tänkte hylla.

Det ytterst lilla och extremt exklusiva företaget som få ens har hört talas om byggde i början av 2000-talet en extremt liten upplaga om endast 21 bilar. I grund och botten baserades bilen på Bugatti EB100 SS, en bil jag tidigare nämnt som en av historiens storheter. Edonis var dock till synes helt annorlunda. den påminner mest om en McLaren F1 som någon tappat ett piano på. Det kanske låter hårt men på någon sätt så var designen lyckad i min smak.

Det viktigaste i en hyperbil är extrema siffror. I dagens mått med Bugatti, SCC och Koenigsegg kanske bilen inte riktigt klassas som hyperbil, men vid tiden var den något utöver det vanliga. Motorn som satt i var en V12:a på 3,7 liter. Liksom bilens chassi var den hämtad från Bugatti EB110 SS. Dock uppgraderad med både större slagvolym och de två turboaggregaten var även dom förstorade för extra effekt. Det hela resulterade i en effekt på 610 hk och 650 Nm. Nog för att skjuta bilen från stillastående till hundra på under 4 sekunder. Toppfarten var väl egentligen det som gjorde bilen snäppet galnare än de flesta andra bilarna. Den låg på hela 365 km/h. Till och med i dagens mått slår den i princip allt förutom Koenigsegg, Bugatti och de få hyperbilarna som i ärlighetens namn bara bröstar upp sig med siffror som inte betyder någonting.

Trots att delar var tagna från Bugatti blev kalaset extremt dyrt vilket tyvärr resulterade i en snabb flopp. Bilarna hade ett pris på $ 688.000 vilket var allt för högt tyckte många för en helt okänd bil.

Trots att bilen levde ett kort liv hann Edonis sätta skarpa avtryck i mig. Jag har aldrig sett någon, och kommer förmodligen aldrig se någon heller. Men Edonis har det där lilla extra som är svårt att förklara. Något som gör att den koms ihåg i all evighet av dom som hört talas om det lilla företaget med den galna idéen och vulgära designen…

