Jaguar C-X75 – Katten som bör byggas!

Jaguar-C-X75-02

Jaguar är ett företag som inte får allt för mycket utrymme i media. Men när man bygger en konceptbil av denna kalibern så struntar alla i Ferrari, Lamborghini och alla de andra kändisarna inom super och hyperbilstillverkningen och istället riktar blickarna hungrigt mot Jaguar likt ett barn i en godisaffär.

Ska vi summera bilen med plus och minus blir detta en ojämn match. Jag börjar med bilens nackdelar.

– Bilen är ett koncept och Jaguar räknar inte med att bygga bilen.

+ Jaguar C-X75 är en av världens snyggaste bilar enligt mig. Den är av liknande koncept som McLaren P1 och LaFerrari. Detta innebär att den är en hybrid. Motorn är en i kategorin pytteliten. En 1,4 liters fyr-cylindrig motor parad med två turbo vilket ger en effekt på över 500 hk. Och då har vi inte ens sagt hej till bilens två elmotorer som tillsammans utvecklar runt 400 hästar. Effektmässigt är C-X75 alltså precis i underkant av McLaren P1 och än lite längre bit under LaFerrari. Men Jaguar har sina trollkarlar och det visade man världen med Jaguar XJ220 som i början av 90-talet tog världen med storm. Nu har jag hyllat bilen rent tekniskt. Men det jag föll för innan jag läste om bilens teknik var bilens yttre. Skulle bilen byggas och ha liknande prestanda som LaFerrari och P1 och jag fick välja en av de tre hade jag nog tagit Jaguaren. Den har det klassiska superbils utseendet som moderna bilar saknar. 

Prestandamässigt skulle bilen klassas som riktigt snabb! 0-160 km/h är över på 6 sekunder och toppfarten är 220 mph vilket är 354 km/h. Dessa siffror skulle ge både McLaren P1 och LaFerrari en ärlig match.

Tyvärr är det ju så att Jaguar inte har några planer i dagsläget att bygga bilen. Det är synd för att jag tror att håller man produktionen liten och håller prestandan man lovat skulle bilen sälja slut direkt samt öka i värde med åren.

