Bugatti Veyron – The king of speed and numbers

Bugatti-Veyron-Grand-Sport-Vitesse-2012-06

Världens snabbaste bil heter som bekant Bugatti Veyron SuperSport. Det är en riktig best på alla sätt och vis. Själva bilen är en utvecklad version av Bugatti Veyron som funnit med oss i olika former sedan 2005. Från start hade bilen 1001 hästkrafter som man plockade ur en W16 motor på 8 liter. Till sin hjälp hade man inte en eller två stycken turbo. Man hade FYRA. Resultatet blev att bilen blev den första gatubilen som slog den magiska men egentligen totalt meningslösa 400-barriären. Världens snabbaste bil var solklar och hette Bugatti Veyron 16:4. Sexton för antal cylindrar och fyra för antal turbos. Men denna käftsmäll på allt och alla möttes från USA och övriga världen. Ganska fort rykte rekordet till amerikanska SSC Aero TT. Genast började Bugatti smida ondskefulla planer att demolera rekordet. Det lyckades man med genom att addera 200 hästkrafter i modellen Veyron SuperSport. Än idag står sig rekordet som lyder 431 km/h lite snyggt avrundat. Men det är inte bara den vansinniga toppfarten som gjort Veyron känd i bilvärlden. Alla siffror i bilen är out of this world. Därför ska jag nu sätta upp lite siffror ni kanske inte visste innan.

Vi utgår ifrån Bugatti Veyron GrandSport Vitesse. I korta drag är det en cabriolet-version av 1200 hästars Veyron SuperSport. Tankar du den med någon bensin som har lägre oktantal än 98 så förlorar du alla 200 hästkrafterna som gör Vitesse unik. Du landar alltså på 1000 hästar som en ”vanlig Veyron. En annan helt sinnessjuk detalj som har att göra med bilen och dess vansinnigt rika ägare är att Bugatti kollar upp din privata förmögenhet innan de bjuder in dig till en demonstation av bilen. Och här räcker det inte att ha råd med bilen och lite till. Oh no! Om Bugatti hittar en siffra som är UNDER £500.000.000 så ska du inte vänta dig att du får ett samtal eller ett E-mail med en inbjudan att testköra en ny Bugatti Veyron Vitesse. Med ett pris på helt ofattbara €1.800.000 per bil är det tveklöst världens dyraste öppna bil du kan köpa idag och en utav världens dyraste totalt. Men trots detta så går Bugatti back på varje exemplar som säljer. Och det är inte några småsummor man förlorar heller. En halv miljon euro per bil förlorar Bugatti. För en halv miljon Euro kan du i bilvärlden få en galet utrustad Lamborghini Aventador, så det är inte lite pengar vi pratar om. Allt detta trots att priset för mördar-versionen är €700.000 mer än en vanlig Veyron. Det är så vansinnigt att man knappt kan greppa det.

Ett gäng nya ostar till bilen kostar om du vill ha Michellins special däck utvecklade för bilen drygt $40.000. Om du tar ansvar kan du ha dessa i 1.600 mil. Men kör du bilen som den är byggd för och seglar på autobahn i full fart måste du sätta på ett gäng nya efter 15 minuter. Dock kommer din tank vara snustorr fem minuter tidigare.

Trots att bilen är testad till 431 km/h så är samtliga bilar som kunder beställer begränsade…till 415 km/h. Detta är en vacker gest från Bugatti för att ”garantera” kundernas säkerhet.

Slutligen vill jag bara poängtera en sak. Trots att Bugatti Veyron är snuskigt dyr i vilket utförande du än faller för så är det inte alls ovanligt att de kunder som äger en Veyron i själva verket äger ett gäng. Läste om en man från Nederländerna som hade en Veyron för varje färg på landets flagga. Och som vi vet är Nederländernas flagga röd vit och blå...

Annonser