Pagani Zonda Revolucion

pagani-zonda-revolucion_100429348_l

Nyheten att Pagani ska sluta bygga Zonda kom som en chock för mig. Inte för att det var speciellt konstigt egentligen, men det kändes tråkigt iallafall. Det är den mest äkta superbilen som byggts under 2000-talet. Allt med Pagani Zonda är på pricken rätt. Dess råa design skrämde vettet ur allt då den först visades. Motorn som tjänstgör är en V12:a från AMG som växt med tiden till smått vansinniga storlekar har alltid gett ifrån sig ett utav bilvärldens råaste ljud. Men allting har sitt slut och så även Pagani Zonda.

Denna bil avslutas med en rejäl käftsmäll. Man bygger en en extremt liten serie bilar döpta Revolucion. Det rör sig om hypertrimmade versioner av Zonda R. Alltså inte en bil du får framföra på allmänväg. Motorn i Zonda R är en racingoptimerad version av AMG-tolvan som du finner i alla Zondor. Den är extremt trimmad och puttar nu ut hela 810 hk. Det kanske inte låter galet, men sanningen är att det är helt utomjordiskt med tanke på att bilen totalt väger mindre än Mazda MX5 gör numera. Detta är på grund av att i stort sett allt är i kolfiber. Hela bilen är i naket kolfiber som syndes. Och du har inte någon lyxig utrustning som väger ner bilen. Nej här har du en stor motor och en lätt bil för att köra fort på bana med. That’s it! Ska vi tänka lite på detta skrämmer det slag på det mesta. En bil som är lättare än en Mazda Miata och har mer effekt än den tidigare versionen av Zonda R som satte tiden 6:47 min runt Nürburgring.

Bilen är inte snabb endast tackvare sin motor. Man måste ha en aerodynamiskt hal bil med. Nya Zonda Revolucion är därför förbättrad jämfört med Zonda R på detta plan. Man har exempelvis bromsar som inte bara är nya, de är även mer hållbara och bromsar bilen bättre. Hela bilens kaross är bestyckad med spoilers här och där. Men den mest uppenbara är den fenliknande som går över bilens akter. Den är något vi först såg på Zonda 760 RS och därefter på de två resterande gatu-Zondorna. Nu har den även smugit sig in på Revolucion alltså. Den är inte bara där för att se tuff ut. Spoilern ger bättre stabilitet vid kurvtagningar i högre farter vilket ger dig möjlighet att köra bra mycket fortare i snabba kurvor än Zonda R. Kurvor är det gott om på Nürburgring så att kunna ta dessa så fort som möjligt är ett måste om man vill vara snabb runt banor. För det är ju trots allt så att inget lopp vinns på rakorna utan i kurvorna.

Bilen som endast kommer byggas i 5 exemplar kommer garanterat ha en lång lista kunder som är villiga att betala för sig. Priset är därför på en vansinnig nivå. Inte mindre än $2,8 miljoner är styckpriset i svenska kronor är det ca: 19 miljoner innan lokala skatter. Förmodligen är alla bilar redan sålda som alltid när det gäller en svindyr bil du nästan aldrig får köra…

Annonser