Koenigsegg One:1 – Fler renderingar läckta!

koenigsegg-one-1-china-2-0-640x435

Länge har det funnits två sätt för att få en bil att gå vansinnigt fort. Den första är att ta en liten motor och sätta i en lätt bil. Den andra är att sätta en stor motor i en tyngre bil. Men vårt svenska bidrag till bilindustrin tycks strunta i bägge dessa skolor och skapa en helt egen. Konceptet kan formuleras på följande vis. Lätt bil+Stor motor=succé! Detta visade man med besked när man inte bara körde ifrån en Bugatti Veyron på en flygraka, man skämde ut den och jag vill till och med gå så långt att säga att man pulveriserade fransmannen! Inte ens i loppet när Veyronen drog på långt innan Koenigseggen så hann man först till bromspunkten.

I loppet som finns att beskåda här kördes Koenigsegg Agera S Hundra. Detta är den hundrade bilen Koenigsegg byggt och den är köpt av en person i Hong Kong. Bilen i sig är klädd helt i naket kolfiber och har detaljer både in och utvändigt i bladguld. Bilens låga vikt spelade stor roll i loppets utgång. Den hade flera hundra kilogram mindre att bära på än Bugattin som för övrigt är känd för att vara en tung pjäs.

Och nu kommer de vansinniga i sammanhanget. Koenigsegg planerar en bil som även den har Asien som slutstation. Bilen har varit känd ett bra tag men det har varit knäpptyst under en lång tid. Men nu har det alltså släppts ytterligare bilder på bilen.

Namnet på bilen är Koenigsegg One:1. Detta syftar på bilens vikt/effekt förhållande. För varje hästkraft bilens V8:a utvecklar har denna endast ett kilo att bära. Detta är en siffra som skrämmer vettet ur allt och alla. Speciellt med tanke på hur deras bilar presterar med flera hundra hästkrafter mindre i motorn! Det talas om 1400 hästar som skall plockas ur den 5,0 liter stora dubbel turbo V8:an. Vad detta skulle ge för prestanda är oklart, men personligen tvekar jag inte på att Koenigsegg redan nu bygger världens snabbaste bilar. Så lägg på över 200 hk på dessa och öka inte vikten nämnvärt så förstår vem som helst vad detta skulle innebära.

Bilen i sig är helt omarbetad för maximal downforce. Börjar vi i fronten har bilen en lägre kjol. Tittar vi på taket sitter där numera ett luftintag. Detta lär behövas om effekten landar på 1400 hk. Taket är på bilen fast till skillnad från tidigare Koenigsegg-bilar. Tidigare har man trott att bilen har en fena längst bilens mitt som avslutar i en spoiler. Men de nya bilderna visar att man istället har två fenor som agerar som spoilerfäste. I bilens akter ser vi en helt ny look. Bilens avgasrör är nytt och förmodligen en bidragande faktor till effekthöjningen!

Fälgarna är Koenigseggs unika ihåliga kolfiber varianter som togs fram till generation 2 av Agera R. Dessa sparar vikten rejält jämfört med tidigare varianterna.

koenigsegg-one-1-china-2-0-640x435 koenigsegg-one-1-china-2-1-640x435 koenigsegg-one-1-china-2-00-640x435

Annonser