Lamborghini Aventador LP720-4 Roadster 50 Anniversario

LamboCARS photography

Frågar ni mig så finns det bara en sak fetare än en Lamborghini Aventador. En cabriolet Aventador, eller roadster som det heter på Lamborghini-språk.

Lamborghini har ett formspråk som jag inte kan få nog av. Ju aggresivare, desto bättre är Lamborghinis motto gällande design. I och med firandet av Lamborghinis 50 års jubileum i Italien som jag var och upplevde hade man därför utställt utanför fabriken tre jubileumsbilar. Det finns totalt fem bilar som firar 50 år av Lamborghinis vansinniga bilar.De tre som stod utanför fabriken är faktiskt de enda tre man kan köpa. De resterande två är Veneno som sålt slut på samtliga tre bilar som skall byggas och Egoista, en bil som jag inte riktigt fått klart för mig om det är ett koncept eller en one-off. Either way är den garanterat utom räckhåll. När jag såg bilarna från fabrikens grindar såg det ut som två jubileumsmodeller av Aventador och en Gallardo. Men luringen Lamborghini stod för gick jag på. Den mattgrå Aventadoren var nämligen en roadster. För första gången någonsin visad bör tilläggas.

Färgen är lik den som pryder Lamborghini Reventón och Reventón Roadster, men är en helt ny färg man tagit fram till jubileumet och den heter Grigio Titans. Tycker du inte om den så kan du självklart göra din bil ännu mer unik med hjälp av Lamborghinis Ad Personam som tillåter dig bygga din bil lite mer fritt.

Precis som den normala Aventadoren med 20 hk mindre är prestandan för coupén och roadstern identiska även på jubileumsbilarna. Skillnaden är att du garanterat känner av farten och ljudet betydligt mycket bättre i roadstern. 0-100 km/h är passerat på under 2,9 sekunder och toppfarten ligger strax över 350 km/h. Detta betyder att vi inte kan vänta oss några större prestandaskillnader. Men vad gör det? Aventador är inte direkt känd för att vara en bil man ligger och bildar köer i.

Priset på jubileumsroadster är i amerikanska dollar 548,000 spänn. Det är visserligen väldigt mycket pengar och hela 106,300 dollar mer än vanliga Aventador LP700-4 Roadster, men du skriver garanterat in dig i en exklusivare grupp eftersom bilen precis som sitt coupé-syskon endast tillverkas i 100 exemplar.

Gå gärna in här och gör din egna drömbil.

 

